About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
dc.title : Juf, mijn hand doet pijn. De schrijfmotoriek van kinderen in het derde leerjaar verbeteren
dc.creator : Hontis, Karolien
dc.subject :
dc.description.abstract : Juf, mijn hand doet pijn! Verwijst naar de schrijfmotoriek van kinderen. De bachelorproef specificeert zich in leerlingen van het derde leerjaar, omdat de schrijfmotorische ontwikkeling vanaf dat moment (vaak) vergeten wordt. Tijdens de ontwikkelingsjaren verschuift de aandacht voor de schrijfmotoriek van kinderen. In de eerste graad ligt de focus op het aanleren en inoefenen van (hoofd)letters en letterverbindingen. In de tweede graad schenkt men aandacht aan tempo en nauwkeurigheid. Volgens de maatschappij heeft elk kind vanaf het derde leerjaar alle (hoofd)letters geautomatiseerd. Dat wil zeggen dat schrijven geen mentale activiteit meer vraagt. Dit is niet het geval. Veel kinderen bevinden zich op dit moment nog in de inoefenfase. Om deze kinderen te ondersteunen, is het belangrijk om rekening te houden met de zorgbehoeften, didactische uitgangspunten (vorm – proces – materiaal) en elementaire basisvaardigheden. Het schrijfdagboek integreert al deze focuspunten. De leerkracht kan hierdoor een gedifferentieerd aanbod aanreiken op basis van observatiegegevens en zelfreflecties van de kinderen. Dit gebeurt tijdens 15 dagelijkse schrijfminuten, georganiseerd volgens het EDI-lesmodel. De inhouden ((hoofd)letters en letterverbindingen) waaraan de leerling oefent, zijn geselecteerd op basis van de individuele noden en worden later gecombineerd met de didactische uitgangspunten. Daarnaast is het ook mogelijk om te differentiëren door middel van diverse schrijfmaterialen, hulpmiddelen, aantekeningen en trefzones. Een goede opvolging is hierbij belangrijk. Het kind reflecteert na elke les wat er goed gaat en wat nog beter kan. Vervolgens voorziet de leerkracht ook gepaste feedback over het schrijfproduct en -proces. Op die manier is het mogelijk om het kind meteen bij te sturen waar nodig. Indien de leerling zich toch in de automatiseringsfase bevindt, wordt hij/zij onderworpen aan functionele schrijfopdrachten (dubbeltaken). Hierbij ligt de focus niet enkel op de technische schrijfvaardigheid, maar ook op andere inhouden zoals informatie ordenen, opmaak verfijnen... Dit ontwikkelingsniveau krijgt ook een plaats in het schrijfdagboek
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2022
dc.type : Bachelorproef
dc.format : application/pdf
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181b8a6c40181b8bbd303040e
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs
etd.degree.level : Bachelor
etd.degree.discipline :
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer