About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Samen sterk! Een systematische aanpak voor verbondenheid op school

2022
Magermans, Daphne
Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs

Abstract :
Moeilijk hanteerbaar gedrag is een gevolg van negatieve groepsvorming. Vaak ontstaat deze
dynamiek doordat er een gebrek is aan opgestelde regels, wederzijds respect en verveling op
de speelplaats (Horeweg, 2014). Om hier een oplossing voor te bieden, is er een
systematische en gedragen aanpak op school nodig waar het team zich volledig voor wil
inzetten.
Scholen zijn vaak zoekende naar een (nieuw) verbondenheidsbeleid. Om scholen een
innovatieve en effectieve leidraad aan te kunnen bieden is de volgende onderzoeksvraag
opgesteld: Hoe kan er een eenduidig en gedragen aanpak om systematisch te werken aan
verbondenheid op school ontwikkeld worden? Op basis van literatuurstudies, enquêtes en
interviews ontwierp ik een leidraad met tips en herstelgerichte activiteiten/initiatieven die
scholen kunnen hanteren om hierrond een project startende te maken (Ligand, 2014).
Aangezien verbondenheid een belangrijk onderdeel is van de psychologische basisbehoeften
van een mens (Van den Bergh & Ros, 2019), helpen de positieve relaties en solidariteit tot een
beter welbevinden en betrokkenheid (Vlaams Instituut Gezond Leven, 2020).
Door gebruik te maken van de preventiepiramide wordt de negatieve groepsdynamiek
preventief en curatief omgebogen tot een positieve samenstelling (Deklerck, 2011). Om de
conflicten op de speelplaats en in de klas te verminderen, kunnen de volgende methodieken
toegepast worden: proactieve cirkels, groepsbindende activiteiten, coöperatieve werkvormen
(CLIM-methode, Jigsaw-methode), geef elkaar de vijf-methode, Kids’ Skills en de ringaanpak

Full text:
File Size Type Checksum  
MagermansDaphne_bachelorproef.pdf 15 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 508 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Magermans, D. (2022). Samen sterk! Een systematische aanpak voor verbondenheid op school. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af64b00181af6cd508048b.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer