Abstract : Deze bachelorproef is ontstaan door de vraag die ik heb gekregen van de leerkrachten van
de derde kleuterklas van de Stedelijke Basisschool Kuringen. Zij wensten ideeën om hun
schooltuin maximaal te kunnen gebruiken doorheen het schooljaar.
Door een literatuurverkenning en een schoolbezoek heb ik het praktijkprobleem, namelijk dat
de schooltuin te weinig wordt benut, uitvoerig beschreven. Met deze informatie in het
achterhoofd heb ik vervolgens mijn onderzoeksdoel en -vraag kunnen opstellen. Mijn
onderzoeksvraag is: 'Hoe kan de schooltuin maximaal worden benut doorheen het hele
schooljaar voor de kleuters van de derde kleuterklas?’ De deelvragen 'Wat zijn de voordelen
van een schooltuin?’, 'Welke activiteiten worden het meest georganiseerd in de schooltuin?’
en 'Welk materiaal is er nodig voor activiteiten in de schooltuin?’ heb ik beantwoord door een
uitgebreide literatuurstudie en door enkele interviews af te nemen van experten.
Na het afronden van het theoretisch deel in mijn bachelorproef, ben ik gestart aan mijn
ontwerp. Mijn ontwerp is uiteindelijk een handelingsplan geworden waarin verschillende
activiteiten en tussendoortjes staan die men in de schooltuin kan uitvoeren. Hierbij is er
steeds een duidelijke link met de tuin aanwezig. Deze activiteiten en tussendoortjes zijn
verdeeld onder drie thema’s: planten, dieren en weerselementen. Het (stappen)plan en de
nodige materialen staan bij elke activiteit en tussendoortje genoteerd. Tot slot vermeld ik
telkens aan welk leergebied men werkt.
Ik heb een deel activiteiten kunnen uittesten tijdens mijn uitgroeistage. Bovendien heb ik mijn
handelingsplan laten nakijken door twee kleuterleerkrachten. Dankzij hun feedback heb ik de
nodige aanpassingen gedaan.
Ik verwacht dat mijn handelingsplan de school bijkomende ondersteuning zal geven om de
schooltuin het hele jaar door te benutten. Maar ook andere kleuterleerkrachten en ikzelf
kunnen aan de slag gaan met dit plan |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Vandeweijer, P. (2022). De schooltuin maximaal benutten doorheen het hele schooljaar met de oudste kleuters.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af77fdcc0294.
|