Abstract : De overgang van thuis of de kinderopvang naar de kleuterklas blijkt niet altijd op een kwaliteitsvolle manier te verlopen. Verschillende obstakels kunnen deze overgang verstoren. Ik probeer één van deze obstakels weg te nemen en richt me hierbij specifiek op de ouders. Mijn doel is om een wederkerige samenwerking tussen een kleuterleerkracht en de ouders te creëren. Vanuit dit doel heb ik ook een onderzoeksvraag geformuleerd, namelijk: "Hoe kan een kleuterleerkracht uit de instapklas, binnen een warme transitie, samen met ouders een wederkerige ouder-schoolwerking uitbouwen?". Om hier een antwoord op te kunnen bieden stelde ik enkele bijkomende deelvragen op. Het beantwoorden van deze deelvragen heb ik gedaan door het toepassen van verschillende methodieken. Zo voerden ik een literatuurstudie uit, nam ik interviews af met 3 experts en mijn mentor en verzond ik een enquête voor de ouders van mijn stageschool en kleuterleerkrachten uit Vlaanderen. Deze methodieken hebben ervoor gezorgd dat ik heel wat informatie rijker ben geworden. Het heeft mij niet enkel geholpen om al de onderzoeksvragen te beantwoorden, maar ook om een ontwerp op te stellen. Als ontwerp ontwikkelde ik een draaiboek waarmee kleuterleerkrachten en -scholen aan de slag kunnen. In dit draaiboek vinden leerkrachtenteams allerlei tips en tricks om binnen een warme transitie aan de slag te gaan met het uitbouwen van een wederkerige ouder-schoolwerking. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Put, A. (2021). Hoe kan een kleuterleerkracht uit de instapklas samen met ouders een wederkerige ouder-schoolwerking uitbouwen, met het oog op een warme transitie?.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a85edf6017a864ddd251d1a.
|