Abstract : Zelfinzicht in de eigen competenties/talenten alsook groeipunten is van belang om een positief zelfbeeld te creëren bij leerlingen. Vanuit dit onderzoek wordt aangekaart dat leerlingen, die uit de arbeidsgerichte finaliteit uitstromen naar de arbeidsmarkt, bij mij als trajectbegeleider bij VDAB terechtkwamen met een laag zelfbeeld/zelfinzicht waardoor oriëntering een probleem is. Het initieel probleem, laag zelfbeeld, werd eveneens opgemerkt in de eerste graad, B-stroom, tijdens de lessen maatschappij en welzijn.
De eerste graad van het secundair onderwijs vormt de basis. Het is van belang dat hierin geïnvesteerd wordt vanuit de schoolse context zodat jongeren zichzelf naar een hoger niveau kunnen tillen en persoonlijke sterktes en groeipunten kunnen formuleren.
Leerlingen dienen op school een veilig leef- leerklimaat te ervaren waarbij er aandacht gaat naar sterktes/groeipunten. Het bijkomend voordeel is dat de kans dat er een juiste studiekeuze gemaakt wordt, naar de tweede en derde graad van het secundair onderwijs toe, groter wordt.
Vanuit het theoretisch gedeelte waar er enkele kaders geformuleerd werden rond zelfbeeld en competenties enerzijds en vanuit het kwantitatief onderzoek, gevoerd bij tweedejaarsleerlingen uit de B-stroom alsook bij het beleid/zorg binnen de school van Campus Russelberg Tessenderlo anderzijds, werd er een tool ontwikkeld. De rode draad in de tool is het persoonlijk ontwikkelingsplan waarbij de bijhorende activiteiten als talentenspel, reflectie-sjabloon, hoekenwerk 'Mijn beroep’, praktijklessen belangrijke aspecten zijn binnen de doelstelling van dit onderzoek om het zelfbeeld van leerlingen in de arbeidsgerichte finaliteit te verhogen. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Steegmans, M. (2023). Zelfbeeld bij tweedejaarsleerlingen van de B-stroom.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be0ed70188be11551301ba.
|