About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Project 'Unseen'

2015
Huens, Jonas
Master of Arts in de beeldende kunsten

Abstract :
Een belangrijk onderdeel binnen het concept van mijn Masterproef was het uitwerken van echolocatie. Hierbij ben ik voorbeelden van echolocatie gaan bestuderen in de technologie, de dierenwereld en bij de mens.

Eén van de meest gekende gebruikers van echolocatie is de vleermuis. Dit zoogdier gebruikt niet enkel echolocatie om zich te verplaatsen, maar ook om zijn prooi in het donker te kunnen detecteren, volgen en vangen. Wij, als mens, kunnen ons niet inbeelden hoe het moet zijn om te kunnen ‘kijken’ via echolocatie. Zowel de werking, als het neurologische aspect van echolocatie is een ingewikkeld en complex onderzoek, waar de mens tot op de dag van vandaag nog niet alle aspecten van heeft kunnen blootleggen. In de hersenen van de vleermuis liggen ontelbaar veel zenuwcellen die netjes gerangschikt liggen op frequentiegevoeligheid. Hierdoor is het mogelijk dit moeilijke verwerkingsproces in kaart te brengen.

Onze technologie bevat ook vormen van echolocatie. Denk hierbij aan het prototype van de zelfrijdende wagen of de duikboot die zich probleemloos door diepe en donkere zeeën weet te navigeren zonder te botsen. Ik ben gaan kijken naar het basis element van technologische echolocatie: ultrasone sensoren. Het is een eenvoudig principe, geluid hoger dan 18 kHz tot 200 kHz wordt uitgezonden, kaatst op een object en veroorzaakt een echo of reflectie. Deze komt terug in de ontvanger. De tijd tussen zenden en ontvangen bepaald de afstand. Het is belangrijk te weten dat de textuur van het object de meting kan beïnvloeden.

De gebruiker waarbij echolocatie op zijn minst uniek is, is de mens. Blinden kunnen hun gehoor zodanig sterk ontwikkelen dat ze zoals de vleermuis kunnen ‘kijken’ in het donker. Aan de hand van een klik geluid die blinden produceren met hun mond en de afkaatsing op objecten rondom de persoon kunnen ze perfect inschatten waar obstakels zich bevinden. Een mooi voorbeeld hiervan is Daniel Kish hij leerde zichzelf navigeren aan de hand van deze klik geluiden.

Eveneens zijn er ook enkele videospellen die gebruik maken van het principe, echolocatie. Uiteraard is dit conceptueel gebonden, zo is de echolocatie die gebruikt wordt in ‘The Devils tuning Fork’ noodzakelijk om progressie te maken tijdens het spelen. Daartegenover staat dat the batvision in het videospel, ‘The Dark Knight’ eerder als een gadget kan dienen en dus niet noodzakelijk door de speler gebruikt moet worden. Duidelijk mag gesteld worden dat er geen vaste regels bestaan in verband met hoe je echolocatie grafisch weergeeft in een videospel. Het is vooral conceptueel gebonden, vandaar misschien de weinige toepassing van echolocatie binnen videospellen. Met deze informatie ben ik mijn eigen onderzoek gestart over hoe ik als grafisch vormgever echolocatie in mijn Master proef kan verwerken. Verder heb ik onderzocht welke meerwaarde er aan dit systeem gekoppeld kan worden tijdens een niet blinde periode. Eveneens ga ik verschillende aspecten van mijn Master project (art boek) benaderen in deze typologie.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 2602 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Huens, J. (2015). Project 'Unseen'. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215383c81001542da47be600ed.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer