Abstract : Voor mijn graduaatsproef ben ik naar mijn stageschool (DIA Aarschot) gestapt met de vraag "rond welk probleem binnen de afdeling hout kan ik een onderzoek doen en een eventuele oplossing aanbieden".
De vakleerkrachten waren het vrij snel eens dat er een probleem optreedt wanneer leerlingen moeten wachten op instructies van de leerkracht wanneer ze niet verder kunnen tijdens de praktijkles. Al snel werd duidelijk dat het GSM gebruik door leerlingen het probleem was.
Hiermee ben ik dus aan de slag gegaan. Ik stelde mezelf de volgende vragen:
Wat is storend gedrag?
Wanneer treed het storende gedrag op?
Welke maatregelen zijn er al genomen tegen dit gedrag?
Waarom vertonen leerlingen dit gedrag?
Wat zegt het schoolreglement over dit gedrag?
Wat zijn volgens de leerlingen oorzaken van hun storend gedrag?
Wat hebben leerlingen nodig om wel hun aandacht bij de les/het werk te houden?
Hoe wordt er momenteel door de leerkrachten gereageerd op het storend gedrag?
Eenmaal ik een antwoord had op al deze vragen kon ik gaan zoeken naar een gepaste oplossing. Het GSM gebruik verbieden tijdens de les zet de hele klas op stelten. Daarom heb ik samen met de vakgroep beslist om de GSM te gaan gebruiken tijdens de lessen.
De projectbundels kunnen worden aangepast met QR-codes zodat leerlingen deze kunnen scannen om extra uitleg of instructievideo’s te bekijken. Ook mogen leerlingen de GSM gebruiken voor het raadplegen van smartschool en het opzoeken van technische tekeningen. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Pelgrims, N. (2023). Storend gedrag tijdens praktijklessen.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188becded0188bed15bdb01e3.
|