About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

De rol van leerkracht in het promoten van een gezonde levensstijl bij kleuters

2016
Vromman, Thomas
Professionele bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs

Abstract :
In onze huidige maatschappij zijn we de deur nog niet uit en we worden geconfronteerd met allerlei reclames die ons via verschillende kanalen zoals sociale media, reclamefolders, internet, uithangborden enz.. bereiken. Dit is niet enkel reclame voor materiële zaken en uitstappen maar ook reclame over een gezonde levensstijl waarbij voeding en beweging een belangrijk rol vervullen.
Tijdens een reclame wordt altijd alles vanuit de positieve kant bekeken en er is nooit een vuiltje aan de lucht. Maar wie is nog nooit bedot geweest tijdens een megastunt van één of andere zaak die de beste aanbieding heeft van alle andere zaken in de buurt. Dit is jammer genoeg ook bij reclame over een gezonde levensstijl. We zullen nooit een reclame zien waarin voeding als slecht wordt afgebeeld en waarvan men de gevaren van kan afleiden. Als we de media mogen geloven moeten we zelfs de deur niet meer uit om te bewegen en moeten we enkel zitten of staan op een apparaat. Helaas heeft dit grote gevolgen voor ons koopgedrag in de winkel dat zich vertaald in ongezonde voeding en te weinig bewegen en dat zich tenslotte nestelt in het groeien van overgewicht met alle gevolgen van dien.
Daarom is het belangrijk dat, wij als leerkrachten, kinderen wapenen tegen de negatieve invloeden van buitenaf omtrent ongezonde voeding en te weinig bewegen. Hierbij is het belangrijk dat we het gedrag (keuzes) van kinderen kunnen bijsturen door hun intrinsieke motivatie te doen veranderen, te doen groeien en uiteindelijk te behouden door te werken op drie niveaus:
1. Kind
2. Ouders
3. School (-klas)
Deze belangrijke context van kind – ouders en school wordt omschreven in mijn eindwerk waarbij men zal werken om kinderen intrinsiek te motiveren om gezonde keuzes te maken binnen gezonde voeding en beweging. Ik ben zelf iemand geweest die aan obesitas leed en weet zoals geen ander wat het met je lichaam en geest kan doen. Het bracht vele lichamelijke ongemakken met zich mee en de onzekerheid groeide waardoor ik een negatief zelfbeeld ontwikkelde van mijzelf tot (soms) nog op heden.
Daarom is het belangrijk dat we als opvoeders (school – ouders) gezonde voeding en beweging promoten en kinderen van de vele negatieve gevolgen van overgewicht besparen zoals: laag zelfbeeld, diabetes type 2, isolement, pesterijen omwille van er "dikker – anders uitzien" enz… Om overgewicht bij kleuters te helpen voorkomen heb ik mij gebaseerd op de Zelf – Determinatie theorie van Maarten Vansteenkiste die ik toegepast hebt in de praktijk.

Full text:
File Size Type Checksum  
Zelfstandigwerk VrommanDe_rol_van_leerkracht_in_het_promoten_van_een_gezonde_levensstijl_bij_kleuters_Thomas_Vromman_2015_2016.pdf 4 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 4695 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Vromman, T. (2016). De rol van leerkracht in het promoten van een gezonde levensstijl bij kleuters. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c57624a405fb.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer