Abstract : De bachelorproef In Kleur onderzoekt hoe leerkrachten bij de jongste en oudste kleuters
voldoende aandacht kunnen hebben voor diversiteit, inclusiviteit en representatie in hun
boekenkeuze.
Door literatuuronderzoek is gebleken dat leerkrachten te weinig aandacht besteden aan de
diversiteit in de klas of in de samenleving. Diversiteit (h)erkennen, accepteren en er aan
werken blijkt voor veel leerkrachten nog moeilijk te zijn. Veldonderzoek bevestigt deze
vaststelling. De huidige boekenhoeken van de kleuterklassen hebben een schrijnend gebrek
aan prentenboeken met oog voor diversiteit en representeren daardoor de actuele
samenleving niet. Uit een afgenomen enquête kunnen we concluderen dat leerkrachten het
begrip diversiteit wel begrijpen maar er niet concreet mee aan de slag gaan.
In Kleur gaat onderzoeken wat diversiteit, inclusiviteit en representatie nu precies inhoudt en
hoe leerkrachten hier meer aandacht aan kunnen besteden in hun boekenkeuze.
Het doel van deze bachelorproef is om een concreet project uit te werken met verschillende
tools voor kleuterleerkrachten om aandacht te hebben voor diversiteit, inclusiviteit en
representatie in hun boekenkeuze.
Dit project biedt screeningsinstrumenten aan om diversiteit, inclusiviteit en representatie te
herkennen in prentenboeken. Daarnaast biedt het prentenboekensuggesties aan om hun
boekenhoek zo divers en inclusief mogelijk te maken. Maar diversiteit enkel tonen is niet
genoeg, hiermee aan de slag gaan is cruciaal. Daarom zijn er enkele verwerkingsactiviteiten
ontworpen om te werken rond diversiteit en zo leerrijke gesprekken met kleuters te
stimuleren. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Janssen, F. (2022). In Kleur - diversiteit in prentenboeken.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181b8fee70181b90195c70021.
|