Abstract : Digitale borden komen steeds vaker voor in het onderwijs. Als je lesgeeft met een Smartboard dan kan dit een meerwaarde zijn voor zowel leerkrachten als leerlingen. Tegenwoordig is het niet anders dan dat de leerlingen opgroeien met multimedia. Leerkrachten moeten dan ook het gebruik van het digitale bord stimuleren en meegaan met hun tijd.
Dit is een grote stap om te ondernemen en vereist meestal een tijdrovende voorbereiding. Daarom werd er in dit afstudeerproject een digitaal lessenpakket opgesteld dat de leerkrachten plastische opvoeding meteen kunnen gebruiken. Het bestaat uit zowel digitale bordessen als lesfiches om meteen aan de slag te gaan. Op die manier is de drempel om met dit medium aan de slag te gaan weer net iets lager.
Door rekening te houden met de regionale noden van leerkrachten plastische opvoeding werden er verschillende lesonderwerpen uitgewerkt. Daaraan zijn opdrachten gekoppeld die verwezenlijkt worden door gebruik van multimedia. De uitgewerkte lesonderwerpen zijn: kleurenleer, reclame, trickfotografie, lichtgraffiti, stopmotion en tableau vivant.
Binnen deze digitale bordlessen wordt er steeds gewerkt rond bepaalde leerplandoelstellingen, een leuke motivatie voor de leerlingen, een kunstbeschouwing die gekoppeld is aan de opdracht en multimedia wat telkens als middel gebruikt wordt.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Aerts, C. (2014). Multimedia en digitale bordlessen binnen de lessen plastische opvoeding.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a61ffe20f0cdf.
|