Abstract : In het begin van de 21ste eeuw portretteerde Man Ray voor het eerst het verborgen object. Ook ‘Sainte Beuve’ van Jean Baudrillard verbeeldt wat de verdwijning van het onderwerp, het doel en de werkelijkheid meer brengen binnen een foto.
De verhulde werkelijkheid tracht de beleving rondom kledij en objecten te benoemen in hun abstractie, waarbinnen het verhullende aspect van kledij als subversieve weergave hun betekenis heropent en zichtbaarder maakt. Het artikel beschrijft hoe beeldmanipulatie andere betekenislagen aan de afgebeelde elementen kan verlenen en een methodiek creëert. Waarbinnen een object het menselijk lichaam overstijgt en zijn eigen betekenis als subject verkrijgt. De verhulde werkelijkheid weerlegt hun essentie en zoekt de tussenruimte op die de mens rondom allerhande objecten creëert.
Het proces verbeeldt hoe een zichtbaar object, door het te verhullen, zich net meer openstelt. Door een object te verhullen treden onzichtbare aspecten van het kledingstuk naar buiten. En plaatst zowel het zichtbare als onderliggende object in een subjectieve context open voor het vrije denken van de omstaander.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Ceyssens, E. (2014). De verhulde werkelijkheid. Een experimenteel beeldonderzoek naar het plastisch subject door middel van kledij..
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214d8fbcc5014d9ab3897d0644.
|