Abstract : Mijn stage heb ik gelopen bij Jacobs Logistics nv, dit is een transportfirma die het goederenvervoer over de weg verzorgt. Tijdens mijn stage heb ik de opdracht gekregen om het magazijn opnieuw in te richten, dit omdat er verscheidene problemen waren.
Enkele van de problemen waren onmiddellijk merkbaar, zo was er plaatsgebrek in het hele magazijn, maar ook de koelcel was te klein. Daarnaast was het een gevaar om op het gangpad te lopen, aangezien er soms een palet kon omkantelen. Dit was dan weer te wijten aan de slechte stapeling. Vervolgens was er ook op te merken dat ze geen vaste plaats hadden om bestellingen klaar te maken, ook geen plek waar deze bestellingen konden staan in afwachting van het laden. Ditzelfde probleem deed zich voor bij de binnenkomende producten, ook hiervoor was er geen plaats voorzien. Alle paletten werden voorlopig gezet waar plaats was, in de buurt van de kaai. Dan viel er ook nog op dat in het magazijn verschillende producten door elkaar stonden, wat soms voor verwarring zorgde.
Door het hele proces te volgen, heb ik de oorzaak van de problemen opgezocht. Zo is er nog een ander probleem tevoorschijn gekomen. Er werden namelijk veel bestellingen fout aangemaakt, dit was te wijten aan de foute plaatsing van producten.
Veel van de problemen waren uiteindelijk terug te leiden naar de foutieve indeling, daar ben ik dus begonnen. Er is een nieuw schema opgesteld van hoe de producten moeten komen te staan, dit op basis van de verkoopcijfers van 2013. De best verkochte producten vooraan in het magazijn, de minst verkochte achteraan. Dit is allemaal in overleg en samenwerking met Galgo Pre-Q Europe gebeurd, aangezien zij het magazijn huren.
Naast de nieuwe indeling, is er ook een extra koelcel geplaatst. Deze staat net naast de andere koelcel en kan zo gebruik maken van hetzelfde systeem, aangezien dit systeem toch voldoende was voor beide koelcellen. Om het gevaar te vermijden, worden de paletten nu op een andere manier gestapeld. De eerste palet aan de binnenzijde van het gangpad, wordt niet meer dubbel gestapeld. De andere paletten worden zo gestapeld dat de bovenste rij kan steunen op 2 paletten onderaan. Zo is de kans verkleind dat ze ooit omkantelen. De veiligheid is er zo een stuk op vooruit gegaan.
In het deel “introductie tot TAS” heb ik het proces kunnen meevolgen van de overschakeling van Navision naar TAS. Hierbij heb ik verschillende opleidingen kunnen volgen en met beide systemen leren werken.
TREFWOORDEN:
-magazijninrichting
-TAS
COLLATIE:
84p.
5 bijlagen (26p.)
STAGEPLAATS:
Bedrijfsnaam: Jacobs Logistics nv
Straat en nummer: Heesterveldweg 5
Postcode: 3700
Gemeente: Tongeren
STAGELECTOR(PXL): M. Thomas
STAGEMENTOR(bedrijf): Yoeri Jorissen
CONTACT: dcomhair@gmail.com |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Comhair, D. (2014). Organisatie van het magazijn en introductie tot TAS .
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Business.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a61feea34049e.
|