Abstract : Uit een grondig vooronderzoek naar de problematiek binnen het onderwijslandschap is zowel uit de literatuur als uit eigen ervaring gebleken dat er vier belangrijke noden zijn.
1 Er is nood aan leerkrachten, zowel jong als oud, die kunnen differentiëren en inspelen op verschillen tussen leerlingen, zowel binnen als buiten het klaslokaal.
2 Er is nood aan een goede aanvangsbegeleiding ter ondersteuning van zowel stagiairs als startende leerkrachten om zo de praktijkschok en uitval op te vangen.
3 Er is nood aan professionele ontwikkeling, een leerproces dat onderweg niet uitdooft, waar kritische zin op en reflectie naar goed leraarschap zowel uitgangspunt als doel zijn.
4 Er is nood aan samenwerking en vertrouwen tussen lerarenopleidingen en secundaire scholen die leidt naar een gedeelde verantwoordelijkheid in het opleiden van toekomstige leerkrachten.
Het traject werkplekleren kan een drijfveer zijn om in deze noden te voldoen. Wanneer dit traject goed uitgewerkt is, en gezien wordt als meer dan enkel maar extra praktijkervaring, kan het zelfs bijdragen aan een hoger concept, namelijk het samen opleiden.
Binnen het concept samen opleiden is het uitbouwen van een goede samenwerking tussen de partners van groot belang en staat het creëren van een gedeelde visie op goed leraarschap en op het opleiden van toekomstige leraren centraal. Zo wordt er een win-win-winsituatie voor alle partners beoogt.
Binnen deze bachelorproef is er concreet onderzoek gedaan naar de wijze waarop het concept samen opleiden met als instrument het traject werkplekleren kan bijdragen aan een meer kwalitatieve lerarenopleiding secundair onderwijs. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Hulsmans, J. (2021). Leerling van de werkplek. Het traject werkplekleren binnen de educatieve bachelor secundair onderwijs aan Hogeschool PXL.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a85edf6017a8626f49d09fd.
|