Abstract : Met deze bachelorproef ging ik op zoek naar een manier om de leesmotivatie van de
kleuters in de klas te verhogen. Uit mijn literatuurverkenning bleek namelijk dat de
leesmotivatie van kinderen en jongeren in Vlaanderen daalt. Hierdoor daalt ook hun
taalvaardigheid. Bovendien komen ze amper in contact met boeken of worden ze
onvoldoende voorgelezen. In de klas blijft de boekenhoek vaak leeg.
Met dit onderzoek wou ik ervoor zorgen dat de leesmotivatie van de kleuters in de klas weer
zou stijgen. Tijdens mijn onderzoek zette ik in op het verbeteren van de boekenhoek en het
organiseren van begeleide activiteiten. In de boekenhoek paste ik zowel het aanbod, de
inrichting, de aanwezig impulsen als de begeleiding aan. Hierbij probeerde ik telkens
tegemoet te komen aan de drie fundamentele en universele psychologische basisbehoeften:
autonomie, verbondenheid en competentie. Samen vormen zij namelijk dat motor van
(autonome lees-)motivatie. Bovendien hebben het verbeteren van de boekenhoek en het
organiseren van leesbevorderende activiteiten een positief effect op de leesmotivatie van de
kleuters.
Ik ontwierp een website waarop ik de informatie deel die ik verzamelde aan de hand van mijn
literatuurstudie, interview en ervaring in de praktijk. Deze website bestaat uit een blog en een
pagina met allerlei tips en handige voorbeelden voor leerkrachten. Aan de hand van deze
website wil ik leerkrachten, studenten kleuteronderwijs en directies inspireren en
ondersteunen om in te zetten op leesmotivatie in de kleuterklas |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Van Dorsselaer, M. (2022). Leesmotivatie in de kleuterklas.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181b957990181b9593d530046.
|