Abstract : Het luisteren naar podcasts, wint aan populariteit. In het onderwijs biedt dit een opportuniteit om te werken aan luistervaardigheden. Hier is nood aan. Dat blijkt uit de meest recente peilingstoetsen die werden afgenomen bij leerlingen van het beroepsonderwijs.
De modernisering en digitalisering van het onderwijs bieden mogelijkheden om podcasts te integreren. Leerlingen moeten luistervaardig worden. Hier zijn oefenkansen nodig. Het aanleren van de verschillende luisterstrategieën is noodzakelijk.
Het model van krachtige leeromgevingen biedt een houvast voor de lessen PAV. Wanneer we podcasts integreren in het onderwijs moeten we rekening houden met het model. Verder selecteren we podcasts met het oog op de doelgroep. De duur, het thema en het taalniveau zijn belangrijke criteria.
De luistersandwich, een uitgewerkte didactiek, biedt een antwoord op de aanpak in de klas. Zowel voor, tijdens als na doen de leerlingen een activiteit. Doordat de leerlingen nauw worden betrokken, verhoogt dit de concentratie.
Leraren kunnen aan de slag met een uitgewerkt lessenpakket. Alle nodige informatie wordt gebundeld op een overzichtelijke website. Zowel de theorie, selectie van podcasts, de luistersandwich als praktische zaken worden opgenomen.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Stinckens, R. (2022). Stimuleren van luistervaardigheden met podcasts. De luistersandwich, een aanpak voor lessen PAV in de 2de graad a-finaliteit.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af8158400b15.
|