About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Nog een lat erbij…? Niet met mij! Hoe kunnen we een veilige leeromgeving creëren die tegemoetkomt aan de noden van hoogbegaafde leerlingen die faalangstig zijn

2022
Stevens, Lieselotte
Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs

Abstract :
De laatste jaren gaat er steeds meer aandacht naar hoogbegaafdheid. Zo duikt hoogbegaafdheid steeds meer op binnen het onderwijs en het CLB alsook in de welzijnszorg, geestelijke gezondheidszorg, literatuur en media… Toch gaat hoogbegaafdheid nog steeds gepaard met heel wat hardnekkige mythes en vooroordelen.

Aan de hand van mijn onderzoeksvraag "Op welke manier kan een leerkracht bij aanvang van het lager onderwijs een veilige leeromgeving creëren voor hoogbegaafde leerlingen zodat faalangst geen belemmering zal vormen in het leerproces?" zullen de mythes en vooroordelen via wetenschappelijke bronnen worden weerlegd. Vanuit deze kennis wordt vervolgens dieper ingezoomd op de hindernis of het embodio 'faalangst’ waar hoogbegaafden vaak mee geconfronteerd worden.

In het verdere verloop van mijn onderzoek heb ik proberen achterhalen hoe we als leerkracht ons pedagogisch handelen kunnen aanpassen zodat faalangst minder impact heeft op het leren. Concreet wil dit zeggen dat hoogbegaafdheid in de eerste plaats tijdig erkend dient te worden door de klasleerkracht. Daarnaast is het belangrijk dat de omgeving gericht inspeelt op de noden van een hoogbegaafde leerling met faalangst zodat deze op een optimale manier kan functioneren in de klaspraktijk.

Binnen dit onderzoek was mijn stageschool Het PAleiS vragende partij om een leidraad te ontwerpen die hen kon ondersteunen bij het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Vanuit wetenschappelijke bronnen en aan de hand van goede praktijkvoorbeelden kwam ik tot een inspiratiegids voor leerkrachten van de eerste graad van het lager onderwijs. Deze reikt hen handvaten aan voor een goede begeleiding en ondersteuning van hoogbegaafde leerlingen die te kampen hebben met faalangst. Zo moet iedere leerling onderwijs op maat krijgen, ook de hoogbegaafde leerlingen. Hoogbegaafdheid verdient immers niet alleen aandacht bij het daadwerkelijk stellen van zorgen en problemen. Het dient vooral gezien te worden als een waardevolle eigenschap die zowel de persoon als de omgeving sterk ten goede komt.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 398 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Stevens, L. (2022). Nog een lat erbij…? Niet met mij! Hoe kunnen we een veilige leeromgeving creëren die tegemoetkomt aan de noden van hoogbegaafde leerlingen die faalangstig zijn. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181afce800181afd130d00060.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer