About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Op weg naar een structureel en planmatig leesbeleid

2021
Van Gerven, Anouck
Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs

Abstract :
In de bachelorproef 'Op weg naar een structureel en planmatig leesbeleid’ staat deze onderzoeksvraag centraal: Hoe kan basisschool De Dommelbrug een leesbeleid opstellen, zodat ze de leesvaardigheid van haar leerlingen kan bevorderen? Uit het PIRLS-onderzoek (2016) blijkt dat de leesvaardigheid van leerlingen gestimuleerd kan worden aan de hand van het leesplezier. Ook kunnen we uit dit onderzoek concluderen dat er een structureel en planmatig leesbeleid opgesteld moet worden om het leesplezier bij de leerlingen positief te beïnvloeden.
Aan de hand van deze bevindingen was het mijn doel om een leidraad te ontwikkelen zodat scholen hiermee aan de slag kunnen gaan om een eigen leesbeleid op te stellen. Aan de hand van dit leesbeleid zouden de scholen de leesvaardigheid van de leerlingen kunnen bevorderen door middel van het leesplezier. Op basis van de literatuurstudie kan er geconcludeerd worden dat het opstellen van een leesbeleid een cyclisch proces is van scannen, plannen en uitvoeren. De onderdelen die tijdens dit proces doorlopen moeten worden zijn de volgende:
• De beginsituatie in kaart brengen,
• Visie formuleren,
• Doelen op korte en lange termijn op verschillende niveaus formuleren,
• Acties koppelen aan doelen,
• Acties monitoren en bijsturen.
Om de leidraad voor het opstellen van een leesbeleid concreet te maken wordt er in de literatuurstudie een overzicht gegeven van allerlei mogelijkheden om het leesplezier van de leerlingen te bevorderen. Enkele mogelijkheden die in dit hoofdstuk vermeld werden zijn: vakdidactische competenties van leraren versterken, de leesomgeving, praten over boeken en lezen, tijd vrijmaken om te lezen...

Full text:
File Size Type Checksum  
VanGervenAnouck_bachelorproef.pdf 1 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 683 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Van Gerven, A. (2021). Op weg naar een structureel en planmatig leesbeleid. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a85edf6017a866d8218266b.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer