Abstract : |
In het lager onderwijs komen vele onderwerpen aan bod. Iedereen kan er zich een aantal herinneren uit zijn kindertijd zoals bijvoorbeeld het verkeer, het weer, de dieren in het bos, enzovoort. Deze onderwerpen zien we helaas niet vaak terug komen in de lessen lichamelijke opvoeding. De samenhang tussen de theorielessen en de praktijkles LO is niet hecht. Door dit eindwerk wil ik hier verandering in brengen. De lessen die de leerlingen leren in de klas worden geïntegreerd in de les LO. Dit heet ook grensoverschrijdend leren. Hoe verkrijg ik creatieve bewegingslessen lichamelijke opvoeding voor het lager onderwijs?
In dit eindwerk zullen twee voorbeelden gegeven worden over hoe je een thema in de les LO kan verwerken. Er is een handleiding toegevoegd om hiertoe te komen. Op deze manier kan elke leerkracht dit toepassen, en niet enkel de vakleerkracht LO. Voor elk van deze twee thema’s worden vier lessen in de vier activiteitsdomeinen voorgesteld. Deze acht lessen worden dan ook nog eens aangepast aan elke graad. |