Abstract : Mijn graduaatsproef gaat over het doorlopen van het studiekeuzeproces bij leerlingen uit 4 Maatschappij en welzijn. De leerlingen gaan gedurende bijna het hele schooljaar 4 fases doorlopen om op het einde van het schooljaar een doordachte studiekeuze te maken.
De eerste fase staat vooral in het teken van exploratie van zichzelf. De leerlingen gaan aan de hand van gesprekken met hun netwerk een beter beeld proberen krijgen van zichzelf en welke professionele richting ze uit moeten gaan volgens hen. De gesprekken krijgen richting door het invullen van een SWOT-analyse. Verder gaan ze ook aan de slag met 2 vragenlijsten op onderwijskiezer.
Tijdens fase 2 krijgen de leerlingen uitleg over de 2 vervolgrichtingen in de 3e graad.
In fase 3 wordt ingezet op het ontdekken van de verschillende mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Een belangrijk aspect hier is het werkplekleren, maar verder moet er door het team van leerkrachten ook gezocht worden naar creatieve oplossingen om leerlingen te laten kennis maken met verschillende jobs.
Fase 4 bestaat uit reflecteren. Leerlingen gaan aan de hand van een groeigesprek het proces dat ze doorlopen hebben creatief voorstellen. De leerlingen reflecteren over wat ze geleerd en ervaren hebben maar ook hoe ze persoonlijk geëvolueerd zijn het afgelopen jaar en wat hun sterke- en werkpunten zijn. In dit groeigesprek wordt ook gevraagd of ze uiteindelijk een duidelijke studiekeuze kunnen maken richting 5e jaar.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Van Driessche, S. (2023). Inzetten op groei, studiekeuzeproces bij 4 Maatschappij en welzijn.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188beec150188beee82b90037.
|