Abstract : Spelvormen zijn ongetwijfeld zeer krachtige didactische werkvormen waarbij de leerling centraal staat. Wanneer leerkrachten zo een spel integreren in de les, grijpen ze vaak terug naar de ingeburgerde klassiekers zoals memory, kwartet of ganzenbord. Jammer, want er bestaan zoveel goede spellen! De opkomst van de digitale wereld zorgde voor heel wat vernieuwende en interactieve werkvormen, maar ook de spellenwereld staat niet stil. Deze bachelorproef zet een stap terug en doet afstand van de digitale didactiek.
Gezelschapsspellen worden meestal als ontspanning beschouwd en werden dus door theoretici en didactici niet uitbundig onderzocht. Dit heeft tot gevolg dat er weinig research omtrent het onderwerp bestaat. Deze bachelorproef brengt daar verandering in. Met als titel 'Moderne gezelschapsspellen: didactisch verantwoord inzetten in een krachtige leeromgeving’ verklaart dit werk wat moderne gezelschapsspellen zijn, waarom ze geschikt onderwijsmateriaal zijn en welke voordelen ze hebben. Het praktische gedeelte bevat een heleboel suggesties van spellen die in bepaalde lessen gebruikt kunnen worden, o.b.v. het onderwijsvak. Voor Nederlands en wiskunde werden er voor een vijftiental spellen spelfiches uitgewerkt zodat leerkrachten ze zonder al te veel voorbereiding kunnen integreren in hun les! |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Dubrulle, D. (2018). Moderne gezelschapsspellen didactisch verantwoord inzetten in een krachtige leeromgeving.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8216440ce9401644117d4681207.
|