About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
dc.title : Ethologie met biologie. Lespakket
dc.creator : Schroé, Natacha
dc.subject :
dc.description.abstract : Binnen het kader van biologie heb ik mijn eindwerk opgemaakt rond de vraag: “Hoe kan ik ethologie op een interactieve manier aanbieden aan de leerlingen van de 2e graad secundair onderwijs ASO en TSO?” In veel scholen krijgt het thema ethologie weinig aandacht. Dit komt waarschijnlijk omdat het maar een kort hoofdstuk is aan het einde van het schooljaar. Met dit lespakket hoop ik meer interesse voor dit onderwerp aan te boren. Ik heb het thema ethologie gekozen omdat dit volledig in mijn interessegebied ligt. Zo was ik al van kinds af aan onbewust met ethologie bezig. Zelf heb ik al door de jaren heen verschillende ervaringen opgedaan met dierengedrag observeren en proeven doen op aangeleerd gedrag. Zo heb ik vooral proefervaring met operante conditionering, inprenting en gewenning. Door met dit onderwerp te werken, wordt ook mijn eigen leergierigheid geprikkeld. Dit lespakket is geschikt voor het vak biologie, de 2e graad ASO in VVSKO en GO! Ook de TSO richting Biotechnische wetenschappen kan hiervan gebruik maken. Het lespakket bestaat uit een lerarenbundel, een leerlingenbundel en een PowerPointvoorstelling vol filmpjes om de leerinhouden te verduidelijken. Hierin worden de volgende onderwerpen behandeld: 1. Een inleiding tot het onderwerp ethologie. 2. Groepswerk van de bekende ethologen. 3. Ethologisch onderzoek: de leerlingen proberen het zelf 4. Wat is gedrag? 5. Oorzaken van gedrag (sleutelprikkels, supranormale prikkels) 6. Functie van gedrag 7. Soorten gedrag a. Aangeboren gedrag (reflexen, instincthandelingen, taxis en kinesis ) b. Aangeleerd gedrag (gewenning, imitatie, conditionering, inprenting, trial and error en inzicht )
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2015
dc.type : Afstudeerproject
dc.format :
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c327ab5e13e2e
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
etd.degree.level : Bachelor
etd.degree.discipline :
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer