Abstract : Het siddert, het suddert, het leeft. Ik vraag vaker dan vaak mijn collega’s en docenten wat ze van "De kleerkast van een nudist" vinden als titel. Ze vragen waarom, ik antwoord: In die kleerkast zit ofwel alles, ofwel niks. De kleerkast van een nudist is een scriptie, een album, een tentoonstelling en een metafoor. Het is een beeldtaal tussen alle creatieve outputs van een kunstenaar, puzzelaar en muzikant die opgroeide in Haspengouw, maar in zijn onderzoek zich in de stationsbuurt van Hasselt vestigde. Wat begon als een masterproef eindigde in een zoektocht naar identiteit en beeldtaal, maar ook directheid en expressie. Wat zijn de raakvlakken tussen de muziek die iemand maakt en zijn beelden? Hoe kan dit invloed hebben op elkaar en kunnen we naar het ene kijken zoals dat naar het andere doen? Voor mijn onderzoek ligt de esthetiek tussen (mijn) Hip-hop, expressionistische kunst en jongerentaal. Alles daarrond is voor mij een detail of een afleiding. De vorm waarin ik mijn esthetiek wil vertalen is directheid en expressie. Het bedachtzame aspect van dit onderzoek ligt bij het muzikale. Jongerentaal valt daarin moeilijk te vermijden. Slang is deel van de Hiphopcultuur en zal daarom ook als ondersteuning van de beeld cursief dienen. Hoe ziet het muzikale aspect er uit? Is het een frisse wandeling in de zon of is het een angstige tocht door de steegjes van een grootstad? Hoe identificeert een witte kunstenaar uit een boerendorp zich binnen Hip-hop? Hoe vertaalt zich dat in tekst en in een beeld? Hip-hop is bij uitstek het genre van expressie (uiten hoe iemand zich voelt) en representatie (uiten waar men vandaan komt), hoe kan dat geuit worden in expressionisme in deze tijd? Valt er een directe beeldtaal te vinden tussen beide? Deze vragen zullen onder andere besproken worden in deze scriptie. Het doel? Dat de stiften die mijn handen verlengen overgenomen worden door de melodie en het ritme van een nummer. Dat mijn hersenen spontaan het figuurlijke toevoegen en uiteindelijk datgene bereikt wordt: een beeldtaal tussen muziek en beeld vinden dat "Casper Cox" schreeuwt. Ik heb nooit een grote overzichtelijkheid gehad binnen m’n creatieve identiteit. In mijn masterjaar worden alle creatieve handelingen "Casper Cox" én deel van mijn proces. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Cox, C. (2022). De kleerkast van een nudist.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af29710181af31fd4100a9.
|