About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Modern Palimpsest

2021
Marx, Joris
Master of Arts in de beeldende kunsten

Abstract :
Voor mijn masterproef startte ik vanuit mijn frustraties over het overmatig smartphonegebruik tijdens sociale bijeenkomsten, zoals concerten en festivals. Mensen proberen op deze manier twee plaatsen tegelijkertijd aanwezig te zijn, namelijk de fysieke wereld en de digitale wereld. Dit zorgt er echter voor dat ze op geen van beide plaatsen volledig aanwezig zijn en zo ook een gefragmenteerd beeld hebben van beide ervaringen.

Omdat onze sociale contacten en bijeenkomsten tijdens de coronacrisis in 2020-2021 beperkt blijven tot bubbels, zoeken we naar nieuwe manieren om toch samen te zijn. Dit doen we digitaal, waarbij onze live-ervaring wordt gereduceerd tot een klein scherm. Tegelijkertijd worden onze digitale interacties dan weer versterkt door chatboxfuncties die onlosmakelijk verbonden zijn geraakt met livestreams. Deze chatboxen creëren enerzijds een samenhorigheidsgevoel tijdens de livebeleving, maar anderzijds zorgen ze ook voor nog meer afleiding. Groepschats waarin alle toeschouwers van het live event reacties kunnen plaatsen, zorgen namelijk niet alleen voor een groot communitygevoel. Het grote aantal meldingen leidt de aandacht ook af van het concert. Online concerten zijn bijna een genre op zich geworden en zijn een momentopname van wat liveness betekent in tijden van quarantaine. Deze vorm van concertbeleving wordt niet het nieuwe normaal, maar het is wel een belangrijk aspect binnen de context van mijn masterjaar.

De gefragmenteerde online-ervaring die ik documenteer en analyseer, vertaalt zich in transcripties van reacties op livestreamconcerten van socialmediaplatformen. Door deze vluchtige reacties te hermediëren in een publicatie krijgen ze een poëtische geladenheid. Zo wordt er meer stilgestaan bij de inhoud en vluchtigheid van de berichten. Je kan dit soort van creatief schrijven toe-eigening of appropriatie noemen of een tekstuele readymade.
Deze transcripties zet ik in grafische systemen, waarbij elk socialmediaplatform een eigen karakter krijgt. Er zijn wel overeenkomsten tussen de verschillende socialmediaplatformen te vinden. Zo is bij Facebook en YouTube het aspect van tijd belangrijk. Bij Instagram en TikTok is het dan weer belangrijk om rekening te houden met het feit dat de chatbox gedeeltelijk over de beeldzone loopt. Bovendien is er een uniformiteit te vinden in deze systemen, namelijk de scrollbeweging. Zo worden oude reacties weggeduwd door de meest recente, waardoor ik deze chatboxen als een modern palimpsest beschouw.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 514 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Marx, J. (2021). Modern Palimpsest. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a85edf6017a8645505818de.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer