About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

De toekomst van de autonome auto en zijn user interface. Een geoptimaliseerd netwerk tussen mens en technologie?

2016
Martens, Giovanni
Master of Arts in de beeldende kunsten

Abstract :
Autonome voertuigen zijn het transport van de toekomst. Een ontwikkeling waar al jaren hard aan gewerkt wordt en binnen enkele jaren voor de consument toegankelijk zal zijn. Het onderwerp komt steeds vaker in het nieuws, enkele eerste tests werden uitgevoerd en concepten werden geïntroduceerd. Momenteel hebben nog zeer weinig fabrikanten een concept of visie uitgebracht, het is daarom interessant om mijn visie van de autonome toekomst te bedenken. Het wordt tijd dat mensen een beeld krijgen van hoe deze toekomst eruit zou kunnen zien. Als designer wil ik mij richten op een compleet nieuw ontworpen User Interface en tracht ik een zo geoptimaliseerd mogelijke communicatie tussen al onze apparaten te bedenken. Ik doe onderzoek naar de ideeëngang van bedrijven actief in de auto of technologische sector. Ik bestudeer actuele artikelen in de media en doe onderzoek naar de technologie die het toelaat om mijn visie en concept op een realistische manier te bedenken.

Nieuwe ontwikkelingen openen een nieuwe verbonden wereld aan mogelijkheden. Ze zijn onderdeel van jaren ontwikkeling op gebied van technologie. Al onze slimme apparaten, verbonden met een netwerk zijn momenteel nog erg op zichzelf. Ze kunnen nog beperkt communiceren met elkaar en op het gebied van transport is er nog zeer weinig interactie tussen de voertuigen onderling of met de infrastructuur. De toekomst zal deze manier van communicatie compleet veranderen, al onze apparaten, voertuigen, gebouwen zullen in de toekomst met elkaar communiceren. Data zal uitgewisseld worden, de auto wordt een slim apparaat. Beeldtechnologie evolueert, OLED-technologie maakt het mogelijk om transparante, flexibele displays te produceren waardoor beeldtechniek op heel nieuwe manieren geïmplementeerd kan worden. Modulaire onderstellen worden steeds meer toegepast vanwege de vele voordelen en het weglaten van een stuur opent een heel nieuwe gebruikerservaring. Meningen over wel of geen stuur liggen ver verdeeld, het is een ingrijpende verandering die om gewenning vraagt. Mijn concept speelt ongeveer in 2040 af, technologie zal in deze jaren evolueren en mensen raken aan de nieuwe autonome techniek gewend. De bediening van het display wordt intuïtiever door Airtouch en de User Interface (UI) zal duidelijker en gebruiksvriendelijker worden. De doelgroep wordt groter, mensen worden minder afhankelijk en zelfs ouderen of mensen met een beperking krijgen nieuwe mogelijkheden. De UI wordt persoonlijk doordat gebruikers hun thema kunnen kiezen, de interface past zich aan de gebruiker aan en wordt gemakkelijker. Zelfrijdende auto’s brengen ook enkele nieuwe nadelen met zich mee, wagenziekte zal o.a. beperkt moeten worden door een nieuw doordacht systeem. Dit ADAS-systeem biedt visuele ondersteuning om passagiers in te lichten over wat de auto zal gaan doen. Het vereist onderzoek en het bedenken van een nieuwe manier van interactie tussen mens en auto. Mijn concept zal zijn eigen identiteit krijgen, Prøx zal mijn visie van de toekomst zijn. Om op een duidelijke en interessante manier mijn verhaal te vertellen wordt Prøx d.m.v. 3 verhaallijnen gepresenteerd. Aan de hand van eigen onderzoek wordt mijn interface opgebouwd. Design en lay-out vormen een belangrijk onderdeel van mijn ontwerp, 'flat design’ is de stijl die in heel mijn ontwerp gehanteerd wordt. Onderzoek wijst uit dat de atypische 4:3 beeldverhouding het beste functioneert. Zelfrijdende auto’s vereisen het ontwikkelen van nieuwe functies, de interface wordt het verlengde van de mens en zal op iedere mogelijke plaats in de auto te raadplegen zijn. De toekomst zal ons leven interactiever, gemakkelijker en efficiënter maken.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 1756 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Martens, G. (2016). De toekomst van de autonome auto en zijn user interface. Een geoptimaliseerd netwerk tussen mens en technologie?. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215c7d5725015c82e7d1af0027.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer