Abstract : Inleiding: Om een aangepaste begeleiding aan kinderen met autisme te kunnen geven, is de HuSi vragenlijst ontwikkeld. Dit is een diagnostisch begeleidingsinstrument, bestaande uit verschillende onderdelen. Dit instrument is opgesteld vanuit de ervaring en expertise van een ergotherapeute en bachelorproeven. Dit is de vijfde bachelorproef in de reeks aangaande de HuSi en deze focust zich volledig op het onderdeel frustratie.
Doel: In de bachelorproef wordt nagegaan wat de oorzaken zijn voor frustratie bij laagfunctionerende peuters en kleuters met autisme om vervolgens de vragen van het onderdeel frustratie in de HuSi te evalueren op inhoudsvaliditeit.
Methode: Het is een kwalitatief onderzoek waarbij gestart werd met een literatuurstudie om te zoeken naar mogelijke oorzaken van frustratie bij de doelgroep. Tijdens een projectstage, voor elke betrokken student, werd kennisgemaakt met de doelgroep in diverse leersituaties. Observaties uit deze projectstage werden uitgevoerd aan de hand van het ABC-schema en geplaatst in het PEO-model. Vanuit een combinatie van zowel theoretische al praktische inzichten, werd een evaluatie van de eerder genoemde vragen bekomen.
Resultaten: Van de acht oorspronkelijke vragen van het onderdeel frustratie werd de inhoudsvaliditeit nagegaan op basis van de kennis die eerder werd bekomen. Er werden 6 vragen aangepast, 2 behouden en 3 vragen toegevoegd om een volledigheid van dit onderdeel van de vragenlijst te bekomen.
Conclusie: De gevonden oorzaken kunnen vanuit elk aspect van het PEO-model ontstaan en zijn dus afhankelijk van het individu, de taak en de omgeving. Bij de evaluatie van de vragen werd dan ook rekening gehouden met elk aspect.
Trefwoorden: autisme, verstandelijke beperking, frustratie, communicatie, emotie |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Billen, Q., Ector, H. (2015). Een kritische beschouwing van de HUSI. Focus op het thema frustratie bij laagfunctionerende peuters en kleuters met autisme tijdens een leersituatie.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Healthcare.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c32727be72a5a.
|