Abstract : Deze bachelorproef kwam tot stand vanuit een praktijkprobleem dat herkenbaar is voor diverse lagere scholen. Zo ervaarde mijn externe partner Basisschool Hamont-Lo dat zelfstandig werken geen evidentie is voor heel wat leerlingen. Meer specifiek hadden leerlingen moeite met: hun aandacht richten, meerdere oplossingswegen proberen, reflecteren, … allemaal vaardigheden die aan de basis liggen van levenslang leren.
Hierdoor was Basisschool Hamont-Lo op zoek naar laagdrempelige manieren om de zelfstandigheid van hun leerlingen te vergroten.
Omwille van die reden werd er in dit onderzoek aan de slag gegaan met zelfregulerend leren (ZRL). Meer specifiek werd er nagegaan hoe een leerkracht het zelfregulerend leren bij leerlingen kan stimuleren, met het oog op het vergroten van de intrinsieke motivatie en het stimuleren van de vaardigheden uit de eindtermen 'leren leren’.
In het onderzoeksrapport worden alle factoren, waarop een leerkracht kan inspelen om het zelfregulerend leren bij leerlingen te stimuleren, in kaart gebracht. In dit onderzoek wordt de focus hoofdzakelijk gelegd op de factor 'executieve functies’. Deze vormen namelijk de basis, het fundament van ZRL. Bovendien is een goed executief vermogen noodzakelijk om te leren leren en jezelf te sturen (Malfait, 2020).
Om een antwoord te bieden op de onderzoeksvraag en om tegemoet te komen aan het onderzoeksdoel, werd de website 'Zelfregulerend leren in de lagere school’ met daarop het 'digitaal leerpad ZRL’ ontwikkeld. De website bevat de voornaamste theorie over zelfregulerend leren. Verder bestaat het digitaal leerpad uit een schematische weergave van alle factoren waarop een leerkracht kan inspelen om het ZRL bij leerlingen te stimuleren.
Per factor wordt de voornaamste theorie, concrete (downloadbare) praktijkvoorbeelden en tips meegegeven, zodat een leerkracht zichzelf kan professionaliseren aan de hand van het digitaal leerpad. De praktijkvoorbeelden op het leerpad hebben voornamelijk betrekking tot het versterken van EF’s vermits hier de focus op lag binnen het praktijkonderzoek. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Schildermans, S. (2021). Zelfregulerend leren in de lagere school.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a85edf6017a865c319c22fd.
|