About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Geschiedenislessen op de tablet

2015
Breemans, Sam
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Abstract :
De tablet is intussen alom bekend. Volgens de laatste digiMeter peiling, een jaarlijkse peiling van het Vlaamse digitale onderzoekscentrum iMinds, had in september 2014 reeds 56% van de Vlaamse gezinnen een tablet. Dat was een stijging van 15% ten opzichte van 2013. Er wordt een nog grotere stijging verwacht tussen 2014 en 2015.

Geen wonder, want de tablet heeft erg veel potentieel. Ondanks dat potentieel worden ze voornamelijk gebruikt om te e-mailen (52% om te lezen en 31% om te verzenden), om te googlen en informatie op te zoeken (46%), voor sociale media (40%) of om nieuwswebsites te raadplegen (37%). We zien ook dat veel Vlamingen graag de tablet bekostigen maar dat dan weer slechts 55% geld wil spenderen aan een app.

Ikzelf ben al enkele jaren eigenaar van een tablet en ook ik ben schuldig aan dit typisch gebruik, maar als leerkracht in opleiding vroeg ik mij toch af of de tablet niet beter kan gebruikt worden. Mijn lessen geschiedenis verlopen zelden of nooit zonder een ondersteunende presentatie die ik in de klas projecteer op een scherm. Hiermee toon ik afbeeldingen en filmpjes, dit is onmisbaar in het vak geschiedenis. Ik vroeg me af of het niet mogelijk was om de presentatie, ondersteuning en lestekst samen te brengen in één document, in één applicatie op de tablet.

Vooraleer ik definitief voor het onderwerp ‘Geschiedenislessen op de tablet’ koos ging ik eerst op onderzoek uit. Ik wilde graag achterhalen of er eventueel al bestaande apps waren in verband met geschiedenis. Ik kon bevestigen dat er enkele zeer mooie (maar kostelijke) apps op de markt zijn, maar dat er geen apps beschikbaar zijn om geschiedenis in het klaslokaal te brengen met de tablet.

Hoewel de ondersteuning voor geschiedenis er nauwelijks is zijn er toch scholen die de tablet hebben ingevoerd. Ik was benieuwd hoe deze scholen de tablet gebruikten in de les. Hierop trok ik naar PSSD Green High om een leerkracht geschiedenis hierover te interviewen. De tablet werd al gebruikt voor veel doeleinden, maar echt lesgeven met de tablet zat er niet in. Hierover kan u meer lezen in het hoofdstuk ‘Interview’.

Het resultaat van mijn inzet is een geschiedenisboek op de tablet en deze bundel, waarmee ik u als lezer hopelijk kan overtuigen van mijn visie.

Full text:
File Size Type Checksum  
BreemansSam.GeschiedenislessenOpDeTablet.pdf 3 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 5377 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Breemans, S. (2015). Geschiedenislessen op de tablet. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3270b7f621ba.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer