Abstract : Het praktijkprobleem vanuit Basisschool Boseind is: 'Er zijn leerlingen die te ongezond eten,
onder invloed van verschillende omgevingsfactoren. Dit manifesteert zich soms in combinatie
met een negatief lichaamsbeeld, waarbij de media een rol kunnen spelen.’ Evenwichtige
voeding is belangrijk voor de gezondheid en de leerprestaties in de klas. Om een gezond
gewicht langdurig vol te houden, is een balans tussen gezonde en ongezonde voeding het
meest effectief. Daarom focust dit praktijkonderzoek zich op 'evenwichtige voeding’. De
voedingsdriehoek geeft het gewenste evenwicht van de verschillende voedingscategorieën
weer. Dit is niet helemaal de balans die bij leerlingen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar
van Basisschool Boseind te zien is. De omgevingsfactoren zoals leerkrachten,
leeftijdsgenoten, media en reclame beïnvloeden zowel het eetgedrag als het lichaamsbeeld.
Het onderzoeksdoel luidt dan ook als volgt: 'leerlingen van negen tot twaalf jaar zelfstandig
laten omgaan met evenwichtige voeding, vanuit de invloed van de sociale omgeving op het
eetgedrag en lichaamsbeeld van kinderen’. De onderzoeksvraag om resultaat te bekomen,
is: 'Hoe kunnen leerkrachten lager onderwijs leerlingen van negen tot twaalf jaar gedurende
het schooljaar sensibiliseren voor evenwichtige voeding, vanuit de invloed van de sociale
omgeving op het eetgedrag en lichaamsbeeld van kinderen?’. Literatuurstudie toont aan dat
leerlingen bewustmaken van de technieken van media en reclame helpt om zich te wapenen
tegen ongezonde voeding en een negatief lichaamsbeeld. Bovendien kunnen leerlingen
speels en concreet aan de slag gaan met gevarieerde voeding om hier zelfstandig
evenwichtige keuzes in te maken. Om het evenwichtig eten te stimuleren, baseren de
activiteiten in het praktisch ontwerp zich op de wederzijdse beïnvloeding van de voeding, het
lichaamsbeeld en de omgevingsfactoren. Daarbij zijn ze gelinkt aan doelen van verschillende
leergebieden. Zo kunnen leerkrachten er direct mee aan de slag gaan. Er wordt
geconcludeerd dat interactieve activiteiten het bewustzijn van externe beïnvloeding en
voeding stimuleren. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Scheelen, H. (2022). Evenwichtige voeding stimuleren in de lagere school. Wij laten ons (niet) beïnvloeden!.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af29710181af46c61a0429.
|