About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Culturele diversiteit in de kleuterklas

2022
Gashi, Vjosa
Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs

Abstract :
Stel je eens voor als kleuter van 4 jaar, je komt in een klas en kan je nergens in herkennen?
Hoe denk je dat dat zou voelen?
Als we naar onze samenleving kijken is het overduidelijk dat er een groot probleem is rond
culturele diversiteit. Hoe vaak worden mensen met een zwarte huid uitgescholden? Helaas
komen zo situaties ook in de kleuterklas voor. In onze samenleving is het onmogelijk om de
huidige superdiversiteit te ontkennen. Kleuters krijgen nog vaak verkeerde vooroordelen te
horen over bepaalde culturele achtergronden zoals bijvoorbeeld 'alle Marokkanen stelen’
Volgens Dirk Geldof zit het probleem ook bij de mensen die weinig contact hebben met
mensen met een andere culturele achtergrond dan zichzelf. Hierbij citeer ik een kwetsende
notatie van hem: 'Er wordt vaak verwacht dat kinderen bij het binnenkomen van de school
naast hun jas ook hun leefwereld en thuistaal aan de kapstok hangen.’ Dit gevoel is heel erg
hard voor een kleuter en draag je je hele leven mee.
In mijn bachelorproef ben ik op onderzoek gegaan naar hoe ik kleuterleerkrachten van de 2de
kleuterklas kan inspireren om verschillende culturele achtergronden te integreren binnen het
aanbod in de klas.
Binnen mijn onderzoek heb ik gebruik gemaakt van de literatuur en 2 inspirerende
interviews. Ook heb ik leerkrachten geconfronteerd met het probleem om hen bewust te
laten nadenken of wel elk kind zich wel herkent in de materialen/aanbod binnen de klas.
Tijdens mijn onderzoek heb ik 5 deelvragen opgesteld die beantwoord zijn door de literatuur
en de 2 inspirerende interviews. Aan de hand van de antwoorden op de deelvragen, kwamen
mijn promotor en ik tot de conclusie dat een inspiratiebundel inzicht zou kunnen geven aan
kleuterleerkrachten. De inspiratiebundel legt de focus op culturele diversiteit en dat een
kleuter zich goed moet voelen in de materialen en het aanbod in de klas zodat iedereen tot
een maximale ontwikkeling kan komen.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 400 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Gashi, V. (2022). Culturele diversiteit in de kleuterklas. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af64b00181af6975fb019d.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer