Abstract : Aangezien het brandstofverbruik bij Geertrans-Hellings vrij hoog ligt in vergelijking met andere transportondernemingen en plangroepen binnen de groep H.Essers en de dieselprijzen de afgelopen jaren voornamelijk gestegen zijn, wordt men er zich bij Geertrans-Hellings steeds meer van bewust dat de efficiëntie van het brandstofverbruik verhoogd dient te worden. De brandstofkost vormt namelijk de tweede grootste directe kost in de transportsector.
Aan de basis van het hoge brandstofverbruik ligt het type transport dat uitgevoerd wordt, namelijk uitzonderlijk transport. Hierbij dient zwaar materieel ingezet te worden, wat het verbruik aanzienlijk verhoogt.
Er zijn echter mogelijkheden om de brandstofefficiëntie te verhogen. Hieronder valt het gebruik van eco-banden in plaats van conventionele vrachtwagenbanden, het verder begrenzen van de trekkers en het aansporen en motiveren van chauffeurs door eco-drivecursussen te combineren met een beloningssysteem voor brandstofzuinige chauffeurs. Ook het feit dat de chauffeurs hun trekkers mee naar huis mogen nemen veroorzaakt overbodige brandstofverbruik.
Anderzijds blijkt uit berekeningen dat het investeren in moderne trekkers niet terug te verdienen valt door enkel de lagere brandstofkost, toch niet in het geval van Geertrans-Hellings waar de trekkers gemiddeld minder kilometers rijden dan in andere branches in de transportsector.
TREFWOORDEN:
-uitzonderlijk transport
-brandstofbesparing
-opvolging verbruik
COLLATIE:
80 pagina’s, waarvan 15 bijlagen
STAGEPLAATS:
Bedrijfsnaam: Geertrans-Hellings
Straat en nummer: Geerstraat 32
Postcode: 3940
Gemeente: Hechtel-Eksel
STAGELECTOR((PXL): Mevr. Nadine Mertens
STAGEMENTOR(bedrijf): Mr. Eric Epding
CONTACT: christoph.peeters@hotmail.be |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Peeters, C. (2014). Dieselopvolging- en opportuniteiten.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Business.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a61ff756a09eb.
|