About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Post human

2023
Aarts, Luckas
Master of Arts in de beeldende kunsten

Abstract :
Personal branding in the digital age. Op welke manier wordt sociale media gebruikt als personal branding tool voor het construeren van een personage in het eigen zelfbeeld? Hoe kan ik als grafisch ontwerper dit gedrag visueel vertalen?

De massale invloed en impact van sociale media is onmiskenbaar in onze westerse samenleving. De grip die deze platformen op ons leven hebben, blijft uitbreiden. Ze maken integraal deel uit van ons sociaal leven en bepalen hoe we interageren met elkaar. Van Facebook-moeders tot TikTok-zoomers, iedereen gebruikt deze platformen voor het creëren en distribueren van media. Maar ook voor het observeren en consumeren van media gecreëerd door anderen. Dit wordt vaak gezien als iets onschuldigs, als gewoon je leven delen met vrienden, familie en kennissen. Dit is een achterhaalde en ongeïnformeerde kijk naar het medium. Het is entertainment business waarbij we uitgebuit worden door Silicon Valley, we creëren content in ruil voor likes en impressies. We zijn plots ons leven in scène aan het zetten "voor de gram" of zijn bezorgd over de esthetiek en image van ons profiel. We bouwen een karakter gebaseerd op onszelf dat leeft in een zeer verbloemde subjectieve realiteit. Hiervoor maken we onbewust gebruik van een visuele taal, uniek voor sociale media. Deze is sterk geïnspireerd door de eerdere massa cultuur : films, magazines en tv. Het is ook een voortzetting van een lange historie aan portretkunst en de visuele symboliek en iconografie die hierbij gepaard gaat. Wij zijn de nieuwe bourgeoisie, de adel en de 1% procent die flaneert op deze platformen.

In dit project doe ik onderzoek naar een visuele vertaling van dit gedrag op sociale media. Hiermee wil ik een beeld schetsen van het platform, het medialandschap en de invloed ervan op ons dagelijkse leven. Als designer en beeldend denker wil ik de visuele taal en de parallellen met branding bespreken. Artiesten die deze onderwerpen al besproken of verwerkt hebben binnen hun praktijk en hoe zij mijn project inspireerden.

Full text:
File Size Type Checksum  
Aarts Luckas scriptie 2023.pdf 35 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 185 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Aarts, L. (2023). Post human. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be5b680188be5de7d2014f.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer