Abstract : Met deze bachelorproef wilde ik graag te weten komen hoe ik aan leesbevordering kan werken
in de klas, maar ook hoe ik collega-kleuterleerkrachten kan ondersteunen bij het inzetten op
leesbevordering. Door mijn literatuurstudie kon ik vaststellen dat dit geen nieuw probleem is,
aangezien heel wat oudere bronnen al aankaarten wat het belang is van leesbevordering.
Sinds enkele jaren is er opnieuw meer aandacht voor leesplezier bij kinderen. Het is cruciaal
om ook jonge kinderen te motiveren en hun leesmotivatie aan te wakkeren om hen op die
manier mee op de kar te krijgen.
Gedurende dit onderzoek ging ik op zoek naar een manier om kinderen in contact te brengen
met de leesbevordering en hen hierbij zelfstandig aan de slag te laten gaan. Ik heb tijdens mijn
onderzoek grondig ingezet op de boekenhoek in de klas en merkte een wereld van verschil.
We durven namelijk al eens te vergeten dat een boekenhoek evenveel aandacht verdient als
alle andere hoeken.
Verder merkte ik dat geregeld voorlezen en inzetten op begrijpend luisteren een belangrijk
deel van de leesbevordering vormen. Ook hier zetten ik op in. Al deze informatie bundelde ik
in een toegankelijke handleiding voor de leerkrachten. Deze handleiding bevat een
opsomming met doelen en theoretische kaders, maar ook heel wat praktische voorbeelden en
kant-en-klare materialen waarmee de leerkrachten aan de slag kunnen gaan. Aan de hand
van deze handleiding wil ik leerkrachten ondersteunen in het leesbevorderingsproces. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Goossens, M. (2021). Leesbevordering in de kleuterklas.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a8ae35b017a8ae55c970129.
|