Abstract : Mijn onderzoeksvraag luidt als volgt:
Welke evaluatietool is het meest efficiënt voor de kunstvakken in de eerste graad van
Pikoh?
De kunstleerkrachten van de zeven optievakken en Beeldtaal zijn opzoek naar een
eenduidige manier van evalueren. Tot op heden werkt ieder op z’n eigen manier, wat
verwarrend is voor de leerlingen. Binnen mijn actieonderzoek ga ik opzoek naar een
(digitale) evaluatietool die ingezet kan worden binnen alle kunstvakken van de eerste graad.
Allereerst ben ik mijn onderzoek gestart met het verhelderen van het praktijkprobleem. Hierna
vindt een gestaafd onderzoek plaats – niet enkel aan de hand van een literatuurstudie, maar
ook door middel van een betrouwbaar praktijkonderzoek waarin mijn collega’s en directie
worden bevraagd. Met de verzamelde kennis van het onderzoek wordt dan er een
evaluatietool ontworpen.
Tijdens de uitwerking stond evolutie centraal: het was de bedoeling om de evaluatietool
stapsgewijs te ontwikkelen naarmate ik meer feedback verzamelde. Ik koos er bewust voor
om te werken met drie versies die elkaar telkens opvolgden, waarbij elke versie een
verbetering zou moeten zijn van die ervoor. De eerste versie werd opgebouwd op basis van
het voorgaande onderzoek. De tweede kwam tot stand door de eerste versie te bespreken
met de betrokken collega’s en de directie. Ze werd vervolgens in de praktijk getest door mezelf
en drie collega’s. Zowel mijn eigen bevindingen als die van de collega’s als die van de
leerlingen werden gebundeld om de derde versie te bekomen.
De derde versie van de evaluatietool is een relatief compleet en gefundeerd digitaal
werkinstrument dat naar mijns inziens veel verwachtingen inzake evaluatie inlost |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Vandermaesen, S. (2023). Het evalueren harmoniseren.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf46290188bf49dac2007a.
|