Abstract : Dit actie-onderzoek formuleert een antwoord op de onderzoeksvraag: Hoe kan men krachtige instructies geven bij de leerlingen van het GO! Technisch Atheneum Campus Van Eyck uit het 3de jaar organisatie en logistiek, arbeidsmarktfinaliteit?
Als eerste heb ik via een uitgebreide literatuurstudie onderzoek gedaan naar de verschillende instructiemethoden, en technieken. Via klasobservaties heb ik vervolgens inzicht gekregen in welke instructiemethoden en -technieken gebruikt worden bij de leerlingen uit het 3de jaar organisatie en logistiek en hun effectiviteit. Daarnaast heb ik onderzocht hoe routines en procedures, dual coding en de motivatiepsychologie kunnen bijdragen aan het geven van krachtige instructies.
Vervolgens zijn alle inzichten vertaald naar oplossingen en aanbevelingen die bijdragen aan het geven van een krachtige instructie in klas 3OL.
Uit het literatuuronderzoek is gebleken dat er niet één vastgelegde manier is om krachtige instructies te ontwikkelen die geldt voor alle klassen en richtingen. De aanpak is te sterk afhankelijk van de leerlingkenmerken en -behoeften. Daarom heb ik een algemene gids gemaakt waarin alle inzichten van het literatuuronderzoek zijn verwerkt, genaamd 'Krachtige instructies: een gids voor leerkrachten met instructiemethoden en -technieken die bijdragen aan het geven van krachtige instructies’. In deze gids is alle informatie uit het literatuuronderzoek gebundeld, maar daarbovenop bevat de gids ook een case study met een concrete uitwerking van de aangeraden instructiemethode en -technieken voor de klas 3OL. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Molemans, A. (2023). Krachtige instructies: van theorie naar de klaspraktijk.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf55ee0188bf57adb2005d.
|