About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,289 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Het gebruik van digitale borden in het secundair onderwijs. Het digitale bord - Vind ik leuk!

2014
Topaloglu, Serra
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Abstract :
Ondanks de goede uitrusting is het gebruik van digitale borden in Vlaamse klassen zeker nog niet algemeen ingeburgerd. De meeste leraren hebben koudwatervrees. Bij sommige leraren gaat het redelijk vlot, maar anderen panikeren te snel en moeten weerstand overwinnen. Er bestaan echter ook leraren die wel een digitaal bord integreren in hun lessen, maar dan is dat overwegend als projectiescherm voor presentaties of als schrijfbord. In mindere mate gebruiken docenten het digitale schoolbord om multimedia in te zetten tijdens de les.

“Een goed uitgewerkt beleid gaat verder dan het aankopen van hard- en software”, reageert Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet. “Ik stel vast dat het schoentje vooral knelt bij de ICT-integratie in de klas. Met de digitalisering die over een paar jaar op volle toeren zal draaien, moeten we leraren en leerlingen klaarstomen voor digitale maatschappij van morgen.”

In het kader van dit afstudeerproject werd een kleinschalig onderzoek gedaan naar het gebruik van digitale borden in het secundair onderwijs. Het doel van dit onderzoek was enerzijds om het gebruik van digitale borden in kaart te brengen, en anderzijds om na te gaan hoe het gebruik hiervan in het secundair onderwijs wordt gestimuleerd. Op die manier werd het mogelijk om te achterhalen waar het probleem ligt zodat hier een oplossing voor kon gezocht worden.

Dit afstudeerproject geeft een overzicht van het gebruik van digitale borden in de secundaire scholen van Scholengroep 16. In totaal hebben 60 leraren deelgenomen aan de enquêtes waarvan slecht 15 die intussen vertrouwd zijn met het digitale bord. Daarnaast bevat dit project ook voorbeeld bordlessen en fiches om eenvoudige bordlessen uit te werken.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 931 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Topaloglu, S. (2014). Het gebruik van digitale borden in het secundair onderwijs. Het digitale bord - Vind ik leuk!. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a61ffeace0d17.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer