About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Activerend werken met een smartboard. Bordlessen voor de 2de graad handel

2015
Deiana, Stefania
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Abstract :
ICT speelt een grote rol in het onderwijs, maar uit onderzoek blijkt dat leerkrachten slechts enkele keren per jaar ICT gebruiken tijdens de lesvoorbereiding en tijdens de les. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Aangezien er vraag is naar bordlessen voor de tweede graad handel, blijkt dat er toch interesse is voor het gebruik van ICT tijdens de les. Daarom heb ik enkele bordlessen uitgewerkt om het gebruik ervan te stimuleren. Om deze bordlessen te ontwerpen, heb ik me gebaseerd op de werkboeken “Optimum” voor de tweede graad handel van uitgeverij De Boeck. Aan het begin van mijn werkproces koos ik zes onderwerpen uit de handboeken die ik ter beschikking had. Zo komen de thema’s: verzekeringen, handel en handelaar, kopen en verkopen, inkomensbesteding, enkelvoudige boekhouding en verrichtingen met balansrekeningen aan bod.

Voor het uitwerken van de bordlessen heb ik me niet enkel gebaseerd op de werkboeken, maar ook op het leerplan. Aangezien ik mijn bordlessen kon uittesten in KTA2 te Hasselt, heb ik het leerplan van het gemeenschapsonderwijs gebruikt. Dat wil niet zeggen dat het provinciaal onderwijs of het katholiek onderwijs geen gebruik kan maken van deze bordlessen. De bordlessen die ik ontworpen heb, kunnen ook een inspiratie zijn voor leerkrachten die met een ander werkboek of leerplan werken.

Een leerkracht kan in de klas ook gebruik maken van het bordboek dat bij het werkboek hoort. Een bordboek heeft zeker voordelen, maar het heeft ook zijn nadelen. Om gebruik te maken van mijn bordlessen moet er steeds een computer met notebooksoftware aanwezig zijn en een SmartBoard. Het softwarepakket is uitgerust met enorm veel tools die een leerkracht kan inzetten om het lesgebeuren actiever en origineler te maken. De leerkracht bepaalt hoe een bordles eruit ziet en zorgt ervoor dat dit aangepast is aan de klasgroep.

Het is belangrijk dat leerkrachten een idee krijgen hoe ze moeten beginnen aan het uitwerken van een bordles. Er moet eerst en vooral rekening gehouden worden met enkele zaken zoals het leerplan en het werkboek. Vooral het werkboek, aangezien het een houvast is voor de leerlingen. Maar de grote vraag is: wat zijn de voor- en nadelen van het werken met een smartboard?

Full text:
File Size Type Checksum  
StefaniaDeiana_Afstudeerproject_20150604.pdf 8 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 5701 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Deiana, S. (2015). Activerend werken met een smartboard. Bordlessen voor de 2de graad handel. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c32753e4732b7.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer