About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Al spelenderwijs, wiskundewijs. Wiskunde anders aangepakt

2015
Creten, Lieze
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Abstract :
Leerlingen in ons onderwijs krijgen dagelijks heel wat leerstof te verwerken. Of zij deze met plezier doen, hangt niet uitsluitend af van hun eigen leerhouding. Als leerkracht bepaalt jouw aanpak voor een groot deel of er een gemotiveerd publiek voor je zit. Een gemotiveerd publiek “moet” immers niet alleen de leerstof verwerken, maar “wil” dat ook. En dat maakt nu net een wereld van verschil.
Er zijn veel manieren om leerlingen in het onderwijs aan de verschillende basiscompetenties te laten werken. Denk maar aan een groepswerk, begeleid zelfstandig werk, hoekenwerk… Maar de werkvorm die mij het meeste aanspreekt en aan al deze competenties werkt, zijn de spelvormen.

Je hebt een enorm aanbod aan spelvormen om uit te kiezen in het onderwijs. In de literatuurstudie ben ik spelvormen gaan onderzoeken. Hebben deze spelvormen daadwerkelijk zulke positieve gevolgen? En welke meerwaarde kunnen ze bieden specifiek voor het vak wiskunde? Heel wat jongeren kijken immers op tegen het vak wiskunde en een spelvorm kan voor die leerlingen net dat zetje in de rug bieden.

Daarom besloot ik om de hele reeks spelvormen uit te breiden met een zelf ontwikkeld spel: Trivial “Math” Pursuit. Hiermee herhaal je op een ludieke manier alle kennis en vaardigheden die leerlingen gedurende een jaar hebben verworven. Behalen ze alle taartpunten of is er nog wat werk aan de winkel? Elk van beide resultaten is een uitstekende indicator voor een volgend toetsmoment.

Full text:
File Size Type Checksum  
CretenLieze_AfstudeerprojectAlSpelenderwijsWiskundewijs_150602.pdf 4 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 6423 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Creten, L. (2015). Al spelenderwijs, wiskundewijs. Wiskunde anders aangepakt. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c327566d13320.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer