About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,289 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Geweldloze communicatie binnen pestgedrag

2015
De Bruyne, Doenja
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Abstract :
Pestgedrag is in vele scholen een groot probleem, maar al lang geen taboe meer. Scholen willen dit probleem aanpakken. Vele strategieën verschenen en werden toegepast, sommigen met succes, andere niet. Elke methode had of heeft zo zijn voor- en/of nadelen. Het is bewezen dat kleinschalige acties niet helpen tegen pestgedrag (zoals je nog kan lezen in de literatuurstudie). Om pestgedrag tegen te gaan moet je een preventieve methode hebben die jaar in en uit kan worden toegepast.

Marshall Rosenberg bedacht het concept “nonviolent communication”, geweldloze communicatie. Dit is een manier van communiceren met een doordachte, beleefde, geweldloze houding, op een assertieve manier dus.

Volgens mij kan geweldloze communicatie een oplossing bieden voor pestgedrag. Hoe dit concept in elkaar zit, zal je nog ontdekken. Maar het is bewezen dat communiceren over problemen een goede ondersteuning biedt en een mogelijke oplossing vormt voor het probleem. De manier hoe we met elkaar communiceren is daarom belangrijk.

Tijdens deze studie zal ik onderzoeken of geweldloze communicatie wel degelijk een oplossing biedt voor pestgedrag en bijhorend materiaal ontwikkelen voor leerkrachten en leerlingbegeleiders.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 1621 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

De Bruyne, D. (2015). Geweldloze communicatie binnen pestgedrag. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c327723223733.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer