About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018


1,068 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
dc.title : Een reclamemedium voor een (fantasy)boek
dc.creator : Dierick, Cédric
dc.subject :
dc.description.abstract : Sinds de digitale revolutie is duidelijk geworden dat de verkoop van boeken daalt. Na onderzoek blijkt dat er niet veel reclame meer gemaakt wordt voor boeken, bewustzijnscampagnes voor boekenwinkels niet meegerekend. Individuele reclames die wel gemaakt worden, zoals boektrailers, bleken enkel een poging om in te spelen op de digitale maatschappij. Maar hierin sloegen ze de bal volledig mis. Na marketingonderzoek naar het belangrijkste doelpubliek voor het fantasyboek, werd bevonden dat het vooral West-Europese, Nederlandstalige, adolescent-volwassen personen met een gemiddeld inkomen en een gemiddelde levensstijl betrof. Hierop kon voortgebouwd worden om een beter medium te vinden dat wel succes zou hebben. Onderzoek in de reclame wees uit dat oude mediavormen zich vooral richtten tot algemene reclame, terwijl lezers liever een persoonlijke introductie tot het boek hebben. Nieuwe media zijn succesvol gebruikt, omdat deze niet als primair doel hadden om het boek te promoten. Een korte inleiding in het gegeven ‘Fantasy’ bewees dat het belangrijk is om de lezer te prikkelen, niet ze bij de hand te nemen en te leiden, wat eveneens in het voordeel speelt van de voorgestelde mediavorm: ‘augmented reality’. Hierbij wordt de echte wereld gecombineerd met een digitaal gecreëerd beeld. De gebruiker bepaalt zelf zijn beleving en inleving, zeker wanneer het een (fantasy)boek betreft. Niet alleen blijkt het qua inleving effectiever te zijn dan voorgaande mediavormen, ook financieel is het op lange termijn goedkoper. Als we naar de toekomst kijken, waar enkele grote spelers op de markt zich nu ontfermen over dit gegeven, dan staat ons nog heel wat te wachten. Maar het moet gezegd worden dat voorlopig de effectiviteit van ‘augmented reality’ vooral steunt op het ‘gimmick-gehalte’ en dus misschien zijn aantrekkingskracht verliest naarmate het belangrijker wordt.
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2014
dc.type : Onderzoeksartikel
dc.format : application/pdf
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214d8fbcc5014d9ac73dce1e32
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Master of Arts in de beeldende kunsten PXL
etd.degree.level : Master
etd.degree.discipline : Reclamevormgeving
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer