About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017


972 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Singulariteit. Het singuliere moment verbeelden

2015
Putzeys, Rani
Master of Arts in de beeldende kunsten

Abstract :
Dit onderzoek geeft een beeld over hoe je bepaalde mentale afwijkingen visueel kan overbrengen, namelijk autisme, obsessive-compulsive disorder en depressie. Het behandelt dan ook een aantal games die specifiek bedoeld zijn voor kinderen met autisme maar ook games die zelf als onderwerp deze afwijkingen hebben. Het kan dus interessant zijn voor mensen die meer over autisme, OCD of depressies willen weten maar daar is het niet per se naar gericht. Het is voornamelijk gericht naar ontwerpers en game designers toe. Maar daarbuiten kan het ook een idee geven over hoe je ruimtes juist kan inrichten voor kinderen met autisme.
Er bestaat nog geen onderzoek naar deze afwijkingen in het kader van vormgeving, dus heb ik ook deels mijn eigen ervaringen moeten linken aan de bronnen die wel ter beschikking stonden. Het is dus een vrij nieuw onderwerp om te onderzoeken.
Wat ik al snel inzag is dat iedereen deze afwijkingen op hun eigen manier ervaart, waardoor er dus geen universele juiste manier is om de afwijkingen te interpreteren en voor te stellen. Dus heb ik gezocht naar elementen die vaak voorkwamen en waarvan ik gebruik kon maken in mijn eigen ontwerp proces.
Hierdoor heb ik een aantal dingen ontdekt. Zoals bijvoorbeeld dat als je iets ontwerpt dat bedoeld is voor mensen met autisme, let dan vooral op de hoeveelheid prikkels die je meegeeft. Als je een omgeving ontwerpt, let er dan bijvoorbeeld op dat de texturen niet te druk te zijn of dat er niet teveel onnodige spullen liggen verspreid in de ruimtes. Vermijd ook best afleidende en flikkerende lichten in je omgevingen en te felle, heldere kleuren. Dit is natuurlijk anders indien je het gevoel van autisme zelf visueel zou willen overbrengen. Dan kan je deze elementen wel gebruiken, bijvoorbeeld in een meer overdreven manier zodat de anderen hetzelfde kunnen ervaren als de persoon die autisme heeft.
Interessant in verband met obsessive-compulsive disorder is dat de mensen die hieronder lijden, worden gedreven door hun obsessies en compulsies, die op hun beurt weer veroorzaakt worden door ‘triggers’. Wat bedoeld wordt met triggers, is datgene wat de angst of stress veroorzaakt bij de persoon. Waardoor hij of zij de obsessies of compulsies gaat ontwikkelen en uitvoeren. Deze kunnen in hun hoofd zitten of in hun omgevingen. Dus voor hun is het beter dat de triggers worden geminimaliseerd. Maar iedere persoon met OCD heeft andere triggers, dus hierbij kan je geen rekening houden als je iets ontwerpt of inricht zoals een omgeving. Waardoor de ervaring hiervan meer individueel wordt en het weergeven veel moeilijker. In mijn eigen werk ga ik voornamelijk gebruik maken van mijn eigen ervaringen. Maar dit zijn ook symptomen die vaker voorkomen met mensen met OCD. Bijvoorbeeld dingen veelvuldig controleren, de handen herhaaldelijk wassen, …
Ten slotte, handelt dit onderzoek ook een beetje over depressie. Een depressie visueel overbrengen in een game kan vrij moeilijk zijn, tenzij je het metaforisch gaat aanpakken zoals in één van de besproken games ‘Elude’. Omdat depressie een gevoel is dat varieert van mislukking tot leegte tot een heel diep verdriet. Je kan dit visueel wel weergeven door alles vrij donker te maken en door de gedachtegang van het personage duidelijk te maken. Heeft het personage zin om iets leuks te doen? Of blijft hij liever in bed liggen? En waarom denkt hij hier zo over? Is hij de dingen die hij vroeger leuk vond beu of is er iets anders aan de hand?

Full text:
File Size Type Checksum  
Putzeys.pdf 6 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 1344 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Putzeys, R. (2015). Singulariteit. Het singuliere moment verbeelden. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215383c81001542da4a9220127.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer