About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017


972 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Waterpolo in het onderwijs. Handleiding voor leraren lichamelijke opvoeding

2016
Henckens, Thomas
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Abstract :
Heeft u al eens van de sport waterpolo gehoord en denkt u dat het haalbaar is om deze sport te geven in het huidige onderwijs? Ik vind van wel en dat wil ik duidelijk maken met deze bachelorproef.

Het is belangrijk dat een leerkracht een ruime kennis heeft van verschillende sporten zodat dat kan overgebracht worden aan de leerlingen. Op die manier krijgen de leerlingen een ruimer aanbod aan sporten. Toch kennen veel leerkrachten ‘waterpolo’ niet en wordt het ook weinig gegeven in het onderwijs. Ik wil daarvoor refereren naar mijn eigen schoolcarrière. Niet alleen doorheen de opleiding tot leerkracht secundair onderwijs, maar ook tijdens de secundaire schoolloopbaan, heb ik slechts één les gekregen rond waterpolo. Dit is bijzonder weinig, ondanks het feit dat de sport haalbaar is om te geven in het lager en secundair onderwijs.

Ik heb onderzocht welke belemmerende factoren er zijn die er voor zorgen dat waterpolo niet vaak gegeven wordt in de lessen lichamelijk opvoeding. Deze factoren tracht ik weg te werken door middel van een leerkrachtenhandleiding.

De handleiding is ontwikkeld voor leerkrachten lichamelijke opvoeding in het lager en secundair onderwijs. Hij bevat verschillende elementen die belangrijk zijn om de kennis van de leerkrachten te vergroten. Zo vindt u een algemene uitleg over de sport, leerplandoelen die gelinkt kunnen worden aan waterpolo, beschrijving van de technieken, spelregels die ook in het onderwijs toepasbaar zijn en uiteindelijk ook verschillende spelvormen aangepast aan de belemmerende factoren. De handleiding geeft de leerkrachten de mogelijkheid om de sport te geven aan hun leerlingen. Op die manier wordt de sport op zijn beurt gepromoot in het onderwijs en kan de sport in België groeien.

Naast deze handleiding is er ook een website ontwikkeld die extra ondersteuning kan bieden. Zo kan de leerkracht er onder andere videoanalyses van de technieken vinden.

Ik wens u alvast veel leesplezier en mag deze bachelorproef uw kennis verruimen.

Full text:
File Size Type Checksum  
Bachelorproef_-_Waterpolo_in_het_onderwijs_-_Henckens_Thomas.pdf 2 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 622 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Henckens, T. (2016). Waterpolo in het onderwijs. Handleiding voor leraren lichamelijke opvoeding. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c59963a41198.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer