About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,289 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Actualiteit in de les geschiedenis

2017
Witters, Thijs
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Abstract :
Geschiedenisleraren worden allemaal wel eens geconfronteerd met de vraag naar de zin van hun vak. Het is moeilijk om daar onmiddellijk een correct antwoord op te formuleren. Een steeds wederkerend antwoord is: kennis van het verleden is noodzakelijk om het heden en de toekomst te begrijpen. In het verleden was geschiedenis het vak waarbij leerlingen ellenlange lijsten van data, namen en gebeurtenissen moesten kennen. De kenniscompetentie stond voorop. Hoewel data, namen en gebeurtenissen belangrijke steunpunten blijven, is de focus vandaag verschoven naar vaardigheden zoals werken met bronnen, verbanden leggen, gebeurtenissen aan elkaar koppelen, causaliteit. Door te werken met actualiteit kunnen deze vaardigheden aangemoedigd en getest worden. Dit versterkt niet alleen de vaardigheidscompetenties maar helpt ook het vak legitimeren. Meer en meer geschiedenisleraren gebruiken dan ook actualiteit in de les.

Deze bachelorproef geeft een visie op het gebruik van actualiteit in de geschiedenisles, een opsomming van de problemen bij het gebruik van actualiteit in de geschiedenisles en tips en voorbeelden over hoe actualiteit in de les geschiedenis gebruikt kan worden.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 623 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Witters, T. (2017). Actualiteit in de les geschiedenis. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215c86dfb7015c874a4d942127.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer