About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,289 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Hoe kunnen sociale media geďntegreerd worden in een les Frans?

2018
Ekeroglu, Aykut
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Abstract :
Dit onderzoek is verricht naar aanleiding van de beëindiging van mijn studies lerarenopleiding Frans – handel-burotica aan de hogeschool PXL Hasselt. Het onderzoek richt zich tot de integratie van sociale media in een les Frans.

De onderzoeksvraag van mijn bachelorproef is: "hoe kunnen sociale media didactisch ingezet worden in een les Frans?".

In de huidige maatschappij zijn computers, tablets en smartphones erg populair. Ook sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Elke dag zitten er miljoenen mensen op sociale media. Je kunt geen krant openslaan zonder dat er naar Facebook, Twitter of nog iets anders verwezen wordt. Mensen kunnen informatie via sociale media snel delen en daarop reageren. Via deze weg kunnen ze communiceren, zich creatief uitdrukken en een eigen online- of en offline-identiteit ontwikkelen.

Uit het onderzoek van Apestaartjaren merken we dat jongeren en sociale media een goede combinatie vormen. 92% van de jongeren uit het secundair onderwijs hebben een smartphone. Dit is een kans voor het onderwijs die zeker benut moet worden. De leerlingen zullen zich sneller aangesproken voelen en tonen meteen interesse. Sociale media sluit aan bij hun leefwereld en het is ook hetgeen dat ze dag in en dag uit gebruiken.

Volgens het onderzoek van Borgdoff & Pijpers (2013) blijkt dat kinderen het meest van sociale media leren door er zelf mee om te gaan. Het is goed als dit in een gecontroleerde omgeving gebeurd. Door die grote variatie zijn sociale media op vele manieren te integreren in de les. Het onderwijs bereidt jongeren voor op hun toekomst. Wie niet leert omgaan met sociale media, loopt een achterstand op. Zowel in het vervolgonderwijs als op de arbeidsmarkt is het steeds belangrijker dat je met sociale media aan de slag kan.

Voor mijn bachelorproef heb ik eerst de antwoorden gezocht op de volgende vragen:
• Wat zijn sociale media?
• Welke sociale media gebruiken jongeren?
• Waarom moeten sociale media in het onderwijs?
• Wat zijn de valkuilen?

Daarna ben ik nagegaan hoe ik sociale media kan integreren buiten de reguliere contactlessen in het vak Frans. Een les Frans duurt 50 minuten. Deze 50 minuten zijn niet altijd voldoende om in het Frans te communiceren. Via deze weg zouden we het leren van een vreemde taal optimaliseren en tegelijkertijd de leerlingen aanspreken via het gebruik van sociale media. Doelgericht heb ik dus gecontroleerd of leerlingen van het secundair onderwijs klaar zijn voor het gebruik van sociale media. Ook ben ik nagegaan of de evaluatie van deze taken via een sociaalmediumplatform kan gecontroleerd worden.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 453 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Ekeroglu, A. (2018). Hoe kunnen sociale media geďntegreerd worden in een les Frans?. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8216440ce940164411779441145.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer