About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,289 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Interactief en innovatief aan het werk binnen het nieuwe onderwijsvak Mens en samenleving. In samenwerking met Kindsheid Jesu Hasselt

2019
Dewith, Celine
Thoelen, Charlotte
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Abstract :
Bij de introductie van het nieuwe vak Mens en samenleving vonden we dit het ideale moment
om verandering te brengen in de standaard docerende manier van lesgeven. We sloegen de
handen in elkaar en besloten om vier interactieve workshops te ontwerpen waarin
verschillende thema’s van het nieuwe vak Mens en samenleving aan bod zouden komen en
waarbij automatisch aan de leerplandoelstellingen gewerkt wordt. We ontwikkelden hierbij een
digitale escaperoom, een budgetspel 'Geld dat telt’, een bedrijfsbezoek en een stadsspel.
We maakten een digitale escaperoom over het onderwerp betaalmiddelen en hebben hierbij
tal van ICT-tools gebruikt. Zelfontdekkend leren en de zone van naaste ontwikkeling staan
hierbij centraal.
Daarnaast maakten we ook een budgetspel waarin de leerlingen op basis van een beschrijving
van een gezin, haar inkomen en haar behoeften budgettaire keuzes moeten maken. Een gezin
heeft een bepaald inkomen en dient hiermee bepaalde uitgaven te doen en dat is niet voor
ieder gezin even vanzelfsprekend. Het spel wordt gespeeld om de leerlingen bewust te maken
van het échte leven.
Onze derde workshop was een bedrijfsbezoek dat heeft plaatsgevonden in Europower
Generators te Nieuwerkerken. Onder het motto 'ontdek en leer’ richtten we dit bedrijfsbezoek
in en lieten we leerlingen meedraaien met het aanwezige personeel. Via Classkick, een online
tool waarmee interactieve werkdocumenten kunnen worden opgesteld, werd verwacht van de
leerlingen dat ze enkele vragen beantwoordden over hetgeen ze ontdekt hadden tijdens hun
workshop. De leerlingen konden vragen stellen aan het aanwezige personeel en zo ontdekken
hoe het bedrijfsleven verloopt.
Onze laatste workshop was een stadsspel onder de titel 'Een reis door Hasselt’. Met een
begeleider, een reiskoffer, twee stadsplannen en een hoop briefomslagen werden de
leerlingen op pad gestuurd naar locaties die verspreid waren over het hele centrum van
Hasselt. Het doel van dit stadsspel was om de leerlingen meer te leren over winkels en hun
promotiestrategieën, de overheid en (redenen voor) prijsverschillen.
Twee van de vier workshops werden uitgetest bij onze externe partner Kindsheid Jesu Hasselt.
Het is voor ons alvast een leerrijke ervaring geweest en we hopen u te bekoren met het
resultaat hiervan.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 294 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Dewith, C., Thoelen, C. (2019). Interactief en innovatief aan het werk binnen het nieuwe onderwijsvak Mens en samenleving. In samenwerking met Kindsheid Jesu Hasselt. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8216cd3194f016cd33374460aea.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer