About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,289 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
ETD
Title : Intensieve zorgen van het ZOL: ben ik tevreden? Tevredenheidsonderzoek bij patiŽnten en hun familieleden: een nulmeting
Author :
Brans, Michelle
Abstract : De vraag naar kwaliteit in de zorg is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Pati√ęnten en hun naasten voelen de behoefte om hun mening omtrent de ontvangen zorgen te uiten. Kwaliteit wordt door iedereen verschillend waargenomen, door de verschillende verwachtingen die gekoesterd worden. Kwaliteit is een belangrijk criterium op basis waarvan belanghebbenden een organisatie kiezen. Pati√ęntvriendelijkheid, kwaliteit en toegankelijkheid zijn centrale waarden in het beleid van het ZOL. Pati√ęnttevredenheid maakt dan ook een belangrijk deel uit van het leveren van kwaliteitszorg. Door het meten van deze pati√ęnttevredenheid kan men sterke en zwakke punten binnen een afdeling of organisatie kaderen. In het Ziekenhuis Oost Limburg gebeurden tot nu toe op de intensieve zorgen diensten geen pat√Įenttevredenheidsonderzoeken. Toch wil men ook hier de kwaliteit van zorg meten en verbeteren. Er werd een vragenlijst opgesteld voor pati√ęnten en hun familieleden. Het ontwikkelen van een goed tevredenheidsonderzoek vergt de nodige tijd en inspanningen. Men dient over voldoende informatie te beschikken en aandacht te hebben voor alle belanghebbenden. Een goed tevredenheidsonderzoek is nooit af en kan immers altijd verbeterd worden. Voor deze bachelorproef werd een nulmeting uitgevoerd. Uit de resultaten van de vragenlijst bleek dat er zowel zwakke als sterke punten zijn voor intensieve zorgen.
De volgende keer dat het tevredenheidsonderzoek wordt uitgevoerd, zal men onder andere de zwakke punten evalueren en nagaan of er al verbetering merkbaar is. Eventueel worden er nog andere verbeteracties opgesteld. Op deze manier zal het ZOL streven naar continue verbetering van de (ervaren) kwaliteit van zorg op de intensieve zorgen diensten.

TREFWOORDEN: patiŽnttevredenheidsonderzoek, nulmeting, intensieve zorgen

COLLATIE: aantal pagina's 36 en inclusief 4 bijlagen:62 pagina's in totaal

INHOUDSDESKUNDIGE: Katrien Liesens, ZorgcoŲrdinator, Ziekenhuis Oost Limburg

CONTACT : michelle.brans@hotmail.be
Publisher : Hogeschool PXL
Publication date : 2015
Full text :
File Size Type Checksum  
bachelorproef Michelle DEFINITIEF.pdf 2 MB PDF MD5 Open file
Appendices :
File Size Type Checksum  
Type : Bachelorproef
Language :
Dutch
Rights : All rights reserved
Degree name : Bachelor in het zorgmanagement
Degree level : Bachelor na Bachelor
Discipline :
Grantor of degree : Hogeschool PXL
Department : PXL-Healthcare
Awards :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Created : 19/03/2015 15:29
Last modified : 27/03/2017 13:42
Collections :
2015
3020635
BaNaBa Zorgmanagement
Views : 2762
Downloads : 1072
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer