About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Auteurs

Juf, mijn hand doet pijn. De schrijfmotoriek van kinderen in het derde leerjaar verbeteren

2022
Hontis, Karolien
Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs

Samenvatting :
Juf, mijn hand doet pijn! Verwijst naar de schrijfmotoriek van kinderen. De bachelorproef specificeert zich in leerlingen van het derde leerjaar, omdat de schrijfmotorische ontwikkeling vanaf dat moment (vaak) vergeten wordt.
Tijdens de ontwikkelingsjaren verschuift de aandacht voor de schrijfmotoriek van kinderen. In de eerste graad ligt de focus op het aanleren en inoefenen van (hoofd)letters en letterverbindingen. In de tweede graad schenkt men aandacht aan tempo en nauwkeurigheid.
Volgens de maatschappij heeft elk kind vanaf het derde leerjaar alle (hoofd)letters geautomatiseerd. Dat wil zeggen dat schrijven geen mentale activiteit meer vraagt. Dit is niet het geval. Veel kinderen bevinden zich op dit moment nog in de inoefenfase.
Om deze kinderen te ondersteunen, is het belangrijk om rekening te houden met de zorgbehoeften, didactische uitgangspunten (vorm – proces – materiaal) en elementaire basisvaardigheden. Het schrijfdagboek integreert al deze focuspunten. De leerkracht kan hierdoor een gedifferentieerd aanbod aanreiken op basis van observatiegegevens en zelfreflecties van de kinderen. Dit gebeurt tijdens 15 dagelijkse schrijfminuten, georganiseerd volgens het EDI-lesmodel. De inhouden ((hoofd)letters en letterverbindingen) waaraan de leerling oefent, zijn geselecteerd op basis van de individuele noden en worden later gecombineerd met de didactische uitgangspunten. Daarnaast is het ook mogelijk om te differentiëren door middel van diverse schrijfmaterialen, hulpmiddelen, aantekeningen en trefzones. Een goede opvolging is hierbij belangrijk. Het kind reflecteert na elke les wat er goed gaat en wat nog beter kan. Vervolgens voorziet de leerkracht ook gepaste feedback over het schrijfproduct en -proces. Op die manier is het mogelijk om het kind meteen bij te sturen waar nodig.
Indien de leerling zich toch in de automatiseringsfase bevindt, wordt hij/zij onderworpen aan functionele schrijfopdrachten (dubbeltaken). Hierbij ligt de focus niet enkel op de technische schrijfvaardigheid, maar ook op andere inhouden zoals informatie ordenen, opmaak verfijnen... Dit ontwikkelingsniveau krijgt ook een plaats in het schrijfdagboek

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
HontisKarolien_bachelorproef.pdf 2 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 508 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Hontis, K. (2022). Juf, mijn hand doet pijn. De schrijfmotoriek van kinderen in het derde leerjaar verbeteren. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181b8a6c40181b8bbd303040e.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer