About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Years  >  2016
dc.title : In Kleur - diversiteit in prentenboeken
dc.creator : Janssen, Fien
dc.subject :
dc.description.abstract : De bachelorproef In Kleur onderzoekt hoe leerkrachten bij de jongste en oudste kleuters voldoende aandacht kunnen hebben voor diversiteit, inclusiviteit en representatie in hun boekenkeuze. Door literatuuronderzoek is gebleken dat leerkrachten te weinig aandacht besteden aan de diversiteit in de klas of in de samenleving. Diversiteit (h)erkennen, accepteren en er aan werken blijkt voor veel leerkrachten nog moeilijk te zijn. Veldonderzoek bevestigt deze vaststelling. De huidige boekenhoeken van de kleuterklassen hebben een schrijnend gebrek aan prentenboeken met oog voor diversiteit en representeren daardoor de actuele samenleving niet. Uit een afgenomen enquête kunnen we concluderen dat leerkrachten het begrip diversiteit wel begrijpen maar er niet concreet mee aan de slag gaan. In Kleur gaat onderzoeken wat diversiteit, inclusiviteit en representatie nu precies inhoudt en hoe leerkrachten hier meer aandacht aan kunnen besteden in hun boekenkeuze. Het doel van deze bachelorproef is om een concreet project uit te werken met verschillende tools voor kleuterleerkrachten om aandacht te hebben voor diversiteit, inclusiviteit en representatie in hun boekenkeuze. Dit project biedt screeningsinstrumenten aan om diversiteit, inclusiviteit en representatie te herkennen in prentenboeken. Daarnaast biedt het prentenboekensuggesties aan om hun boekenhoek zo divers en inclusief mogelijk te maken. Maar diversiteit enkel tonen is niet genoeg, hiermee aan de slag gaan is cruciaal. Daarom zijn er enkele verwerkingsactiviteiten ontworpen om te werken rond diversiteit en zo leerrijke gesprekken met kleuters te stimuleren.
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2022
dc.type : Bachelorproef
dc.format :
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181b8fee70181b90195c70021
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs
etd.degree.level : Bachelor
etd.degree.discipline :
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer