About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Departementen
ETD
Titel : Gespot. Het gebruik van spotprenten in de les geschiedenis
Auteur :
Schrijvers, Jorn
Samenvatting : Voor geschiedenis is het soms moeilijk om originele werkvormen te integreren in de les. In dit eindwerk wil ik aantonen dat het werken met spotprenten een leuke en alternatieve werkvorm is. De leerlingen gaan op zoek naar de humor in de prent en onthouden zo de leerstof beter. In mijn stagelessen geschiedenis heb ik ervaren dat leerlingen geboeid zijn als je een spotprent ter illustratie geeft.

Spotprenten zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Je ziet ze in kranten, weekbladen en andere media. Door de aanslagen op het satirische weekblad Charlie Hebdo stonden spotprenten dit jaar extra in de kijker. Kortom spotprenten zijn brandend actueel en vele leerlingen zijn er al mee in contact gekomen. Het werken met spotprenten in een geschiedenisles moet echter doordacht gebeuren.

Het theoretische gedeelte toont de geschiedenis van de spotprent. Ook wordt er aangegeven waarin spotprenten van elkaar kunnen verschillen en welke technieken cartoonisten gebruiken om een soort humor in hun prenten te brengen. Verder wordt er nagegaan hoe ver cartoonisten mogen gaan met het maken van spotprenten en welke problemen dit met zich meebrengt.

In dit eindwerk geef ik twee methodes om spotprenten te analyseren in de les. Het praktische gedeelte bevat drie werkbundels, elk op een ander leerniveau. Aangezien er veel verschillende soorten spotprenten zijn, zijn er ook verschillende manieren om ze te integreren in de les. In dit eindwerk wordt er aangetoond dat spotprenten veel meer potentie hebben, dan alleen maar illustratiemateriaal.

Als een spotprent op een duidelijk en overzichtelijke manier wordt behandeld in de les, is het een sterke werkvorm die zeker een meerwaarde kan beteken voor een geschiedenisles.
Uitgever : Hogeschool PXL
Publicatiedatum : 2015
Tekst :
Bestand Grootte Type Controle  
Bijlagen :
Bestand Grootte Type Controle  
Type : Afstudeerproject
Taal :
Nederlands
Rechten : All rights reserved
Naam van de graad : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Niveau : Bachelor
Optie :
Instituut : Hogeschool PXL
Departement : PXL-Education
Prijzen :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Aangemaakt : 19/03/2015 15:34
Laatst gewijzigd : 22/09/2015 17:22
Collecties :
2015
3260119
Secundair onderwijs
Aantal keer bekeken : 2960
 
 

Eenvoudige weergave




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer