About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Poppenspel in de kleuterklas

2022
Motmans, Sofie
Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs

Samenvatting :
Tijdens het schrijven van mijn bachelorproef onderzocht ik het poppenspel met als doel het poppenspel terug te kunnen integreren in het onderwijs. Om het poppenspel beter te begrijpen zocht ik naar informatie online, in de bibliotheken en bij de Vlaamse basisscholen. Al gauw ontdekte ik dat het enthousiasme voor een poppenspel ver zoek was. Het werd geassocieerd met extra werk en werklast die niet opweegt tegen de vele bewezen voordelen die het poppenspel te bieden heeft. Tijdens de afgenomen interviews ontdekte ik dat poppenspel nog heel erg leeft tussen poppenspelers. Urenlange gesprekken met hen inspireerden me en gaven me moed om mijn project verder te zetten. Naast de werkdruk, die in de enquêtes als boosdoener naar voren kwam, ontdekte ik vaak schroom bij leerkrachten om te spelen. Nochtans merken kleuters hier niets van. Ook al liep er tijdens mijn voorstellingen wel eens iets fout, toch bleven de kleuters keer op keer vragen naar een nieuw poppenspel. Ik ontdekte hoe ze op onbewaakte momenten het poppenspel probeerden na te spelen. Ik merkte dat kinderen die veelal introvert en verlegen waren, durfden praten met mijn poppenkastfiguur. Wat mijn collega’s betreft heb ik geen hoge verwachtingen. Een kant en klaar poppenspel kon hen niet overhalen om tot een spel te komen. Daar waar voor mijn eerst het spelen met de poppen primeerde, leerde ik gaandeweg dat het poppenspel een veel complexere materie is dan ik zelf eerst voor mogelijk hield. Tijdens mijn onderzoek kon ik concluderen dat het poppenspel een evolutie van vallen en weer opstaan doorgemaakt heeft. Multimedia doet vandaag de dag het poppenspel op zijn grondvesten daveren maar zoals de geschiedenis leert, zal het metertijd terug opgewaardeerd worden. Ik ben blij hier mijn steentje aan te kunnen bijdragen.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
Motmans_Sofie_-_Bachelorproef.pdf 3 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 497 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Motmans, S. (2022). Poppenspel in de kleuterklas. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af64b00181af6a1d620271.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer