About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Jaren  >  2014

Français Plastique. PO lessen volgens het programma Frans (Frans als vreemde taal) in de eerste graad van het middelbaar in Vlaanderen

2016
Prevost, Edouard
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
Volgen de leerlingen in het middelbaar in Vlaanderen liever PO of Frans?
Je hoeft niet veel statistieken te zoeken om te weten dat, als deze vraag aan alle leerlingen van het middelbaar gesteld zou worden, iedereen meer gemotiveerd is om PO te volgen dan Frans.

Er zijn al veel studies geweest over de reden van het motivatieverlies voor Frans in het middelbaar. Dit afstudeerproject gaat dus niet alweer de oorzaken onderzoeken, maar wel een interne oplossing voorstellen om de motivatie voor Frans van de leerlingen te verhogen.

Tegenwoordig zijn er in Vlaanderen al bepaalde soorten onderwijs die verschillende vakken in één geven, in de vorm van taaltaken, projecten bij Freinetscholen of « CLIL* » onderwijs (volledige of gedeeltelijke immersieprogramma’s).

Het concept « Français Plastique » vertrekt van hetzelfde standpunt, een soort 2 in 1 les, maar het is niet enkel dat. De titel verwijst natuurlijk naar lessen PO en Frans tegelijkertijd. Maar de bijzonderheden van dit project zijn :
- Het past in het kader van een klassieke school in het algemene onderwijs.
- Geen enkele andere les van de school wordt geschrapt.
- Het klassieke lesuurrooster van de school moet niet aangepast worden.
- Geen enkele aanpassing aan de Franse lessen is nodig.
- Het leerplan PO wordt gerespecteerd.
- Geen enkele extra kost voor de school.
- Het is een bonus (de leerlingen hebben absoluut niets te verliezen), een hulp om betere resultaten te krijgen en vooral de motivatie voor de Franse taal te verhogen.

Aangezien tegenwoordig alle leraren in Vlaanderen tenminste 2 vakken moeten kunnen geven, zijn er waarschijnlijk ook andere 2 in 1 concepten mogelijk zoals bijvoorbeeld « ICT in het Engels », enz.

“Français Plastique†gaat dus niet om gewoon PO lessen in het Frans te geven, de “Français Plastique†leraar praat wel in het Frans maar volgt ook op een parallelle manier het programma Frans van de leerkracht Frans week na week . Hierin ligt de sleutel van dit afstudeerproject. Hoe wordt het gestructureerd? Hoe kunnen de lesvoorbereidingen opgebouwd worden? Met andere woorden: hoe is het mogelijk in de praktijk?
Het wordt in dit afstudeerproject uitgelegd.


*Content and language integrated learning / Inhoud en het leren van talen geïntegreerd

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 2146 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Prevost, E. (2016). Français Plastique. PO lessen volgens het programma Frans (Frans als vreemde taal) in de eerste graad van het middelbaar in Vlaanderen. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c5760a9105bc.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer